15 pomysłów na marketing świąteczny w Twojej firmie

święta bożego narodzenia

Koniec listopada i grudzień są okresem wyjątkowej przedświątecznej atmosfery, która wydobywa się z głośników radia, spacerując po galeriach handlowych w poszukiwaniu podarunków. Zdarza się również, że podczas audycji radiowej, jadąc samochodem, słyszymy świąteczne hity lub reklamy znanych firm. Pierwsze kampanie reklamowe pojawiają się już w listopadzie, a marketerzy zacierają ręce na myśl o akcji „ŚWIĘTA”. Jeśli nie masz pomysłu na świąteczne kampanie marketingowe lub działania offline – zapraszam do dalszej części artykułu.

Top 15 porad na udaną kampanię świąteczną

1. Wyznacz cel biznesowy na tegoroczne święta

Wielokrotnie w swoich publikacjach poruszałam temat ustalania realnych celów biznesowych. W okresie świątecznym jest to niezbędny element do przygotowania udanej kampanii strategicznej. Aby opracować dokładny, realny i terminowy cel – wykorzystaj metodę SMART.

  • Cel: zwiększenie sprzedaży
  • Cel SMART: zwiększenie zysków o 6% pomiędzy listopadem a grudniem 2022 roku – w porównaniu do okresu z 2021 roku.

 

2. Odśwież swoje zdjęcia i kreacje graficzne

Każda osoba, która odwiedza Twoje social media lub sklep internetowy, powinna zauważyć, że bierzesz czynny udział w akcji świątecznej. Wyróżnij wszelkie promocje, zniżki czy wyprzedaże. Odśwież swoje zdjęcia, na takie, które będą elementem wszelkich kampanii świątecznych.

Jeśli uważasz, że jesteś w stanie – możesz pokusić się o zmianę kolorystyki i tematyki całej swojej strony internetowej, aby ukazać klimat świąt bożonarodzeniowych, a także nakłonić do świątecznych zakupów.

 

3. Bezpłatna wysyłka może być strzałem w dziesiątkę

Obecnie w dobie szalejących cen, kupujący starają się oglądać dwa razy wydaną złotówkę. Wysoki koszt wysyłki potrafi skutecznie odstraszyć potencjalnego konsumenta, nawet jeśli nasza cena produktu jest niższa niż u konkurencji.

Idealnym zabiegiem może być darmowa dostawa na czas zakupów świątecznych. Klienci zdecydowanie bardziej będą przychylni ku temu, aby dokonać zakupu i zamknąć proces sprzedaży. Nie ważne czy to jest drobny produkt lub szeroka gama – coraz więcej przedsiębiorstw jest w stanie zagwarantować bezpłatną wysyłkę. Oczywiście nie zapomnij o odpowiednim dostosowaniu cen produktów.

 

4. Łącz produkty i twórz zestawy

Klienci coraz częściej poszukują towarów, które mają zwiększoną wartość o dodatkowe cechy. Dobrym pomysłem może być tworzenie zestawów produktowych. Możesz do tego wykorzystać swój najpopularniejszy asortyment i do tego jeden z mniej popularnych.

Konsumenci będą odbierać to jako idealną okazję, a Ty będziesz mógł się cieszyć zwiększonym współczynnikiem konwersji i wartości koszyka zakupowego.

 

5. Świąteczny katalog produktowy

Często nasze produkty lub usługi są zaprezentowane w katalogu, lub broszurze. Postaw na to, aby estetycznie i czytelnie zaprezentować swoją ofertę. Dodatkowo możesz pokusić się o nawiązanie do świątecznej akcji.

Warto wziąć pod uwagę e-katalog, którego nie będziesz musiał drukować, a w dokładnie taki sam sposób możesz zaprezentować wszystkie walory produktowe lub usługowe. Nie zapomnij o zamieszczeniu odpowiednich linków w katalogu cyfrowym, aby jak najbardziej skrócić ścieżkę zakupową dla klienta. Dodatkowo rozpromuj swój katalog na swoich social mediach, w końcu warto udzielać się na różnych kanałach.

 

6. Magiczny przewodnik po prezentach

Część z kupujących będzie stała przed dylematem – jaki wybrać prezent dla bliskiej osoby. Z pomocą może przyjść mini przewodnik, który wskaże produkty z Twojej oferty, jako idealne rozwiązanie w czasie świątecznych zakupów.

Co możesz zawrzeć w przewodniku? Tak naprawdę możesz zastosować język korzyści, który opisze dokładnie wartości, jakie uzyska klient, decydując się na konkretny produkt. Kluczem będą przejrzyste opisy, dobrej jakości zdjęcia, uzasadnienia i wcześniej wspomniany język korzyści.

Przewodnik możesz dołączać do kampanii email marketingowych, na Facebooku lub Instagramie, a także blogu lub stronie internetowej.

 

7. Karty podarunkowe mogą być asem

Karty podarunkowe są nieodłącznym elementem w niemal każdej branży. Nie raz, nie dwa mogliśmy się spotkać z kartą podarunkową do: SPA, kina, na siłownie, do ulubionej drogerii czy sklepu odzieżowego.

Dla niezdecydowanych osób robiących zakupy stacjonarnie lub online – jest to strzał w dziesiątkę. Możesz zdecydować czy chcesz postawić na fizyczną kartę, którą klient będzie mógł zapakować do koperty, a następnie wręczyć jako prezent – czy postawić na ekologiczne i innowacyjne rozwiązanie, czyli e-kartę.

Pamiętaj, aby klienci wiedzieli, że mają możliwość zakupu u Ciebie wyżej wspomnianej karty. Zamieszczaj informacje w social mediach, a także na stronie internetowej czy sklepie.

 

8. Stwórz swój świąteczny slogan reklamowy

Slogan reklamy Coca-coli kojarzy chyba każda osoba, która korzysta z zasobów telewizji lub Internetu. Dźwięczna melodia, a także chwytliwy tekst „Coraz bliżej święta…” – utknęły nam w pamięci na długo.

Jak stworzyć slogan? W zasadzie musisz pamiętać o tym, aby był krótki oraz zrozumiały dla odbiorcy. Mówi się, że te najbardziej popularne i zapadające w pamięć slogany mają 3-4 słowa. Możesz postawić na to, aby slogan odnosił się do nazwy lub wartości firmy.

 

9. Czas uruchomić konkurs

Aby zaktywizować i pobudzić nieco swoich odbiorców, możesz zorganizować akcję promocyjną opartą na konkursie. W zasadzie jest to genialny sposób na zwiększenie zaangażowania wśród klientów.

Stwórz konkurs o tematyce świątecznej, która pobudzi wyobraźnie, a jednocześnie dostarczy grupie odbiorców niemałą dawkę rozrywki. Nie zapomnij o nagrodzeniu osób, które spełniły wymogi zabawy (mogły to być: liczba polubień, udostępnień, obserwacji czy komentarzy).

 

10. Kalendarz adwentowy

Chyba nie muszę wspominać, że kalendarz adwentowy jest prawdziwą maszynką do tworzenia świątecznych kampanii marek. Zapewne zauważyłeś, że wszelkie sklepy odzieżowe jak H&M, mają tego rodzaju kalendarz tylko w wersji cyfrowej.

Ty też możesz postawić na elegancki e-kalendarz adwentowy, który będzie zawierał: darmowe produkty, ciekawostki, atrakcyjne rabaty, zniżki na towary, czy akcesoria. W przypadku usług możesz postawić na dzielenie się wiedzą i ciekawostkami, a także kodami rabatowymi na wybrane usługi.

 

11. Publikuj filmy

Magia świątecznego marketingu unosi się w powietrzu, dlatego jest to doskonała okazja, aby nakręcić film o swojej firmie w ujęciu bożonarodzeniowym. Mogą to być życzenia, krótki viralowy filmik lub spot reklamowy na miarę Allegro. Chyba każdy kojarzy spot reklamowy z uroczym starcem, uczącym się języka angielskiego. Jeśli nie, to podrzucam poniżej film.

 

 

12. Stosuj ograniczone czasowo oferty

Oczekiwanie na Święta Bożego Narodzenia może być idealnym momentem na to, aby przygotować ograniczoną czasowo ofertę na produkty lub usługi.

Przedstawiaj korzyści, jakie uzyskają tylko nieliczni, którym uda się dokonać zakupu w wybranym oknie czasowym. Dzięki odpowiedniej strategii Twój sklep lub strona będzie miała zdecydowanie większą ilość odwiedzających, a współczynnik konwersji może zwiększyć swoją wartość.

 

13. Dodatki do zakupów, jako impuls zakupowy

Przy finalizacji zamówienia klienta warto, aby zaproponować mu dodatkowe produkty, które będą stanowiły uzupełnienie do pierwotnego produktu. Klient kupuje buty? Zaproponuj dodatkowy kosmetyk pielęgnacyjny do obuwia. Możesz pokusić się o „dodatek”, który będzie miał obniżoną wartość cenową – dzięki temu klient rozważy możliwość poszerzenia koszyka zakupowego.

Impuls zakupowy może być Twoim przyjacielem, który poprowadzi za rękę konsumenta do finalizacji zakupów, zahaczając jeszcze o kilka ciekawych produktów.

Tutaj niezbędne będą działania z UX. Chcąc stworzyć przestrzeń do ulegania impulsowi, stwórz kategorię „inni kupili też” albo „może Ci się spodobać” .

 

14. Świąteczne opakowanie to Twój sprzymierzeniec

W ramach kampanii świątecznych nasze działania marketingowe powinny odbywać się w przestrzeni online i offline. Należy wykorzystać ten sezon, aby wprowadzić nieco nowości co do prezentacji towaru.

Świąteczne opakowania na Twoich produktach sprawi, że każdy z nich może stać się prezentem. Klienci nie będą musieli dodatkowo płacić za pakowanie towaru, gdy Twój produkt będzie zdobiła ciekawa szata graficzna.

 

15. Zadbaj o e-mail marketing i SMSy

Mając zbudowaną bazę odbiorców, postaw na spersonalizowane wiadomości mailowe. Możesz do tego wykorzystać okres świąteczny, gdzie puścisz kampanię reklamową skierowaną na wzrost konwersji zakupowej lub zwiększenie lojalności klientów.

Sezon świąteczny idealnie nadaje się na indywidualne promocje, kody rabatowe czy mini kursy. Możesz postawić na dwunastodniową kampanię, która będzie składała się na przemian z maili sprzedażowych, jak i informacyjnych.

Dodatkowo, jeśli Twoi klienci wyrazili zgodę na powiadomienia SMS, to również będzie to ciekawy kanał kontaktu i promocji. Telefony nosimy zawsze przy sobie, dlatego jedno powiadomienie SMS potrafi przyciągnąć uwagę. Szacuje się, że ok 97% dostarczonych SMSów jest odczytywane niemal natychmiast.

Podsumowanie

Jak widzisz, świątecznym pomysłom marketingowym nie ma końca. Istnieje mnóstwo sposobów, aby urozmaicić dotychczasowy marketing w sklepie stacjonarnym, online i naszych mediach społecznościowych. Mając zarówno małą firmę, jak i dużą – jesteśmy w stanie zdziałać naprawdę wiele. Skuteczny świąteczny marketing wiąże się z szeregiem systematycznych działań. Jeśli potrzebujesz pomocy, to zapraszam Cię do zakładki oferta, gdzie znajdziesz propozycję moich usług, odpowiadającym Twoim potrzebom.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.