Krok po kroku: audyt social mediów

Audyt w mediach społecznościowych

Nasze profile w social mediach zostały założone, wrzucamy posty, planujemy kampanie marketingowe. Pojawiają się obserwujący, polubienia czy udostępnienia, jednak z czasem zaczynamy dostrzegać, że wszystko zaczyna stawać w miejscu. Nie widzimy już większych rezultatów niż te kilka polubień, czy dwa komentarze. Przyszła pora na to, aby dokonać analizy swoich działań. Czas na przeprowadzenie audytu w social mediach.

Czym jest audyt w mediach społecznościowych?

Zanim przejdziemy do opracowywania samodzielnego audytu w kilku krokach, warto zapoznać się z samą definicją audytu oraz jaki jest jego główny cel.  Audyt social mediów, to nic innego jak analiza i ocena dotychczasowych działań na naszych profilach społecznościowych (Facebook, Instagram, Linkedin czy Tik Tok). Pozwala na obiektywne spojrzenie na nasze kanały, przedstawiając mocne i słabe strony, a także aspekty wymagające poprawy. 

 

Jeśli chcesz przeprowadzić kompleksowy audyt, to zapraszam do zakładki audyt social mediów. Na sam początek możesz jednak przeprowadzić wstępny audyt samodzielnie w kilku krokach. 

Dlaczego warto przeprowadzać audyt?

Jeśli od jakiegoś czasu prowadzisz działania, które nie mają większych efektów – warto się temu przyjrzeć. Przynajmniej raz w roku powinniśmy monitorować dotychczasowe wdrożenia, aby sprawdzić czy przyniosło zamierzony efekt lub dlaczego rezultaty były małe. 

 

Dzięki przeprowadzonej ocenie możemy na nowo przygotować kampanię lub wdrożyć zmiany, które nadadzą świeżości na naszych profilach. 

Samodzielny audyt social mediów w 5 krokach

Krok 1: Przygotuj listę swoich profili oraz sprawdź ich kompletność

Aby wykonać audyt, musisz na sam początek stworzyć listę profili, które założyłeś w Internecie do działań marketingowych. Muszą to być wszystkie aktywne i nieaktywne konta społecznościowe.

 

Nie pamiętam czy miałem/am konto na Pintereście czy Twitterze, co mogę zrobić?

W zasadzie sięganie pamięcią tylko po te konta, które świadomie zakładaliśmy na niewie się zda. Profil mógł zostać stworzony 4 lata wcześniej, a następnie umarł śmiercią naturalną z powodu aktywności. Aby dowiedzieć się na jakiej jeszcze sieci społecznościowej mamy konto, wpisz w wyszukiwarkę nazwę firmy, kluczowy produkt lub usługę.

 

Listę profili przygotuj w wygodnym programie, który pozwoli Ci na zebranie linków w jednym miejscu.

 

Teraz kiedy masz już dokładny pogląd na kanały społecznościowe w jakich firma jest obecna – sprawdź czy każde z kont ma poprawnie wprowadzone dane: nazwa, adres, godziny otwarcia, branża, strona www, pozostałe media społecznościowe, linki, produkty czy usługi.

Krok 2: Sprawdź czy branding jest spójny

Nie ma nic gorszego, jak niespójność w działaniach czy identyfikacji wizualnej. Tworząc wizerunek marki poprzez media, musimy zadbać o to, czy logo, grafika, sposób komuniakcji, informacje, rodzaj publikowanych treści jest zbliżony do pozostałych kanałów społecznościowych firmy.

 

Oceń czy opublikowane posty lub wszelkie materiały są jak najwyższej jakości, a także czy wyglądają profesjonalnie. Wiele firm wykorzystuje media społecznościowe w sposób nieumiejętny, poprzez dodawanie słabej jakości publikacji, grafiki czy nagrań. Ciesząc się profesjonalnym wizerunkiem, musimy zadbać o spójność oraz estetykę, tak aby odbiorca utożsamiał wybrane elementy z naszą marką.

Krok 3: Publikacje i styl komunikacji marki

Obserwując swoje posty lub publikacje w mediach marki, możemy dostrzec w jaki sposób kierujemy przekaz do grupy docelowej. Warto w tym przypadku zadbać, aby styl komunikatów (oficjalny, półoficjalny i nieoficjany) był zbliżony do pozostałych kanałów, a także adekwatny do branży w jakiej nasza firma działa.

 

Należy zwrócić szczególną uwagę na: słownictwo, zwroty do klientów, hasła i slogany, stosowane emotikony, call to action czy użyte materiały w postaci memów, grafiki czy nagrań wideo. Dodatkowo ważnym aspektem jest dokładny harmonogram publikacji. Zadbajmy o to, aby nasze publikacje w kanałach social media były o określonej porze. W zasadzie adekwatnej do obecności naszej grupy docelowej.

Krok 4: Analiza najlepszych wpisów

Analizując nasze wpisy i publikacje, weźmy pod lupę te, które cieszyły się szczególnym zainteresowaniem na naszych kanałach social mediowych. Po czym poznać najlepsze wpisy?

 

Wszystko zależy od tego jakie zostało ustalone kryterium. Możemy do nich zaliczyć:

 

  • ilość polubień,
  • komentarze,
  • udostępnienia,
  • liczba wzmianek,
  • kliknięcia linku,
  • zasięg.

Kiedy zostanie oszacowany najlepszy wpis, sprawdź dlaczego wybił się on szczególnie w gronie obserwujących. Co było w nim tak ciekawego lub jakie tematy poruszał.

Krok 4: Czy cel biznesowy jest spełniany

Konta w social mediach mają za zadanie spełniać postawiony cel biznesowy. Owszem, czasem są one jedynie wizytówką, ale w większości mają one spełniać wybrane kryteria.

 

Jeśli nie ustaliliśmy celu biznesowego, to najwyższa pora, aby dokładnie go zidentyfikować, ustalić i opisać. Przydatnymi narzędziami mogą być: KPI (key performance indicators) lub ustalenie celu za pomocą metody SMART. KPI mogą przedstawić nam liczby na osi czasu, które wskazują naszą drogę do osiągnięcia celu.

Krok 5: Wspomóż się narzędziami

Jeśli chcesz samodzielnie wykonać audyt w obrębie social mediów, przygotuj sobie narzędzia, które ułatwią pracę oraz pozyskanie danych.

 

Jedym z podstawowych narzędzi jest Google Analytics obrazujący ilość wejść i odsłon na stronę, skąd pochodzą odbiorcy oraz czym się wyróżniają (dane demograficzne) i z jakich urządzeń korzystają. Dodatkowo do użytecznych wspomagaczy należą: Brand24, Google Search Console, Sotrender czy Sociograph.

Krok 6: Wdrażaj nowości i zmiany do skutku

Jeśli już przeprowadziłeś wstępny audyt mediów społecznościowych, to wszystkie pomysły oraz wyciągnięte wnioski wdrażaj do swoich kampanii czy publikacji w mediach. Nie zrażaj się tym, że na początku efekty będą niewielkie, dopiero przy systematycznych działaniach, będą widoczne rezultaty.

Podsumowanie

Początkujący audyt dotyczący strategii w social mediach marki może stać się latarnią oświetlającą drogę, ku stworzeniu efektywnych działań. Na sam poczatek możesz dokonać samodzielnie wszelkich analiz, dających pogląd na dotychczasowe działania. Jeśli jednak potrzebujesz kompleksowej analizy działań mediów społecznościowych, to skontaktuj się ze mną poprzez zakładkę kontakt.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.