Branding – co to jest i dlaczego jest ważny?

Branding sam w sobie to nic innego jak umiejętne budowanie tożsamości marki w oczach odbiorców i grupy docelowej. Branding to odczucie jakie dana marka wywołuje w odbiorcy. Do brandingu stosuje się różne narzędzia oraz podejmuje działania mające wpływ na odbiór wśród konsumentów. Jest to proces złożony, który wpływa na sukcesy lub błędy przedsiębiorstwa.

Dodatkowo proces obejmuje monitorowanie i kontrolowanie reputacji marki na rynku. Zatem jaki wpływ ma branding na biznes? Dlaczego jest ważny dla firmy? W dalszej części wpisu poznasz szczegółową odpowiedź na zawarte pytania, a także dowiesz się, z jakich elementów składa się proces brandingu.

Co się składa na branding firmy?

Z pewnością niejednokrotnie myślałeś, że branding to logo, nazwa marki i cała jej identyfikacja wizualna. To jest definicja w dużym uproszczeniu, natomiast sam proces składa się jeszcze z dodatkowych elementów:

 

  • strategia marketingowa, 
  • komunikacja marki, 
  • jakość produktów i usług, 
  • wartości i cele, 
  • wizja marki i idea, jaką się kieruje, 
  • pozycjonowanie, które składa się na wszelką reklamę oraz promocję, 
  • inne działania mające wpływ na odbiorców i postrzeganie przez nich markę.

 

Jak widzisz, jest to nieco bardziej złożony proces, który wymaga odpowiedniego przygotowania i strategii, o której przeczytasz tutaj

Biurko z książkami

Dlaczego branding jest istotny dla twojej firmy?

Firma posiadająca spójną strategię oraz obraz marki w oczach klientów jest zapamiętywana, a na dodatek zwiększa się poziom lojalności konsumentów wobec firmy. Obecnie na rynku istnieje mnóstwo przedsiębiorstw z różnych branż, gdzie konkurencja staje się coraz bardziej zażarta. 

 

Branding jest istotny dla firmy, ponieważ pozwala na wyróżnienie się na rynku, zbudowanie trwałych fundamentów oraz wartości, które marka będzie uwzględniała w swoich dalszych działaniach. Silny brand jest w stanie dotrzeć do dużej rzeszy odbiorców, a także pozyskać coraz liczniejsze grono miłośników marki. 

 

Jakie korzyści mogą płynąć z silnego wizerunku marki?

Oprócz głównej wartości, jaką jest wyróżnienie na rynku spośród konkurencji z tej samej branży, istnieje jeszcze kilka czynników, które są zdecydowaną korzyścią i wartością dodaną dla firmy. 

Do dodatkowych czynników, które wynikają ze zbudowania silnego brandu – należą:

 

  • zwiększona rozpoznawalność na rynku, która pozwala na zaoszczędzenie części nakładów finansowych na działania marketingowe, 
  • pozytywny wizerunek marki w oczach odbiorców, który również przekłada się na zaoszczędzone wydatki, a jednocześnie na zdobywanie coraz większej rzeszy lojalnych klientów, 
  • poszerzanie zasięgu dotarcia na różne rejony, co pozwala na dotarcie i zdobycie uznania wśród zwiększonej ilości konsumentów 
  • tworzenie spójnego obrazu marki, dzięki któremu marka zyskuje zaufanie, 
  • przewaga nad konkurencją ze znacznie mniej rozbudowanym brandingiem,
  • możliwość uzyskania coraz większej marży, a co w związku z tym zwiększa się dochód firmy.

Etapy tworzenia brandingu

Kiedy mamy już pełny obraz czym jest branding, jakie korzyści może on przynieść, warto zastanowić się, w jaki sposób przygotować się do tworzenia procesu rozpoznawalności marki na rynku. 

 

Etap 1: Analiza sytuacji wyjściowej

Zanim rozpoczniesz wdrażać konkretne działania, które będą wyróżnikami na rynku; zacznij od dogłębnej analizy sytuacji w jakiej obecnie przedsiębiorstwo się znajduje. Wstępna analiza może być samodzielna, jeśli jednak potrzebujesz konkretnego audytu marki, to możesz skorzystać z konsultacji online.

 

Etap 2: Opracuj strategię i działanie firmy

Kiedy przeanalizujesz wszelkie słabe i mocne strony, a także szanse i zagrożenia,  jakie są w obrębie marki, możesz przejść do etapu, w którym zaczynasz przygotowywać plan działania. Strategia biznesowa dla firm jest istotnym elementem układanki. To na tym etapie możesz określić wartości, idee i cele, jakimi kieruje się marka, a także w jaki sposób chcesz, aby weszła ona na rynek. Na tym etapie planujesz szczegółowo do kogo marka ma dotrzeć, w jaki sposób, co w przypadku jeśli plan się nie powiedzie. 

 

Etap 3: Ustal brand marki

Logo, identyfikacja wizualna, slogan a może sposób komunikacji? Te elementy powinny zostać opracowane na etapie ustalania brandingu marki. Wszelkie działania marketingowe i wizerunkowe również powinny zostać ustalone podczas opracowywania wizerunku marki. Pamiętaj, że oprócz wymienionych elementów – ważne jest, aby wziąć pod lupę nawet profile na wybranych social mediach czy inne media, które stanowią narzędzie i wizytówkę dla firmy. 

 

Etap 3: Cel, pal – czyli wprowadzenie na rynek

Etap wdrażania brandingu jest bardzo złożony. Wymaga on precyzji, planowania oraz elastycznego podejścia do zmieniających się okoliczności. Na sam początek powinieneś przeanalizować wszystkie wcześniejsze punkty i sprawdzić, czy nic nie umknęło twojej uwadze. 

 

Co musisz wykonać przy wdrażaniu brandingu dla swojej firmy:

 

  • zarejestrowanie loga i nazwy marki, 
  • stworzenie od A do Z całej identyfikacji wizualnej (grafiki, szablony, stopki mailowe, materiały do druku, katalogi czy papiery firmowe)
  • przygotowanie działań promocyjnych offline (banery, plakaty, ulotki) oraz online (social media, kampanie ADS),
  • określenie sposobu komunikacji z odbiorcami.

Jak widzisz, jest wiele punktów, które muszą zostać zrealizowane, ale dzięki nim będziesz mieć pewność, że większość istotnych rzeczy została wprowadzona. 

Rebranding - co to jest?

Wcześniej omawialiśmy kwestie związane z wprowadzeniem całkowicie nowego brandingu dla przedsiębiorstwa. Pytanie, co jeśli mam ustalone już elementy tego procesu, ale potrzebuje całkowitego odświeżenia swojej marki? Z pomocą przychodzi pojęcie rebrandingu. 

 

Rebranding jest działaniem mającym na celu zmodyfikowanie dotychczasowych ustaleń (np. logo, identyfikacja wizualna, strategia marketingowa i działania promocyjne/wizerunkowe) firmy. 

Kiedy przyda się rebranding dla przedsiębiorstwa?

Rebranding jest potrzebny w sytuacji, jeśli marka wprowadza radykalne zmiany w funkcjonowaniu firmy. 

 

Przykładem sytuacji, która może poprzedzać rebranding jest:


  • zmiana dotychczasowego zarządu, 
  • wejście na całkiem nowy rynek lub jego szeroka ekspansja, 
  • przyjęcie odmiennej strategii biznesowej i rynkowej, 
  • silna chęć odświeżenia marki, 
  • zmiana wartości, idei i celów, 
  • możliwa zmiana branży. 

 

Jest to wyjątkowy sposób, aby nadać marce drugie życie i na nowo przyciągnąć grono odbiorców. 

Przykład rebrandingu

Kto z nas nie zna słynnej marki z ugryzionym jabłkiem? Jeśli zastanawiałeś się, jak w praktyce wygląda proces rebrandingu, to poniżej możesz zobaczyć stopniową ewolucję marki Apple.  W roku 1976 logo było zdecydowanie bardziej złożone, natomiast później postawiono na minimalistyczne, ale charakterystyczne ugryzione jabłko, które do dzisiaj cieszy się wysoką rozpoznawalnością. 

Apple branding

Logo oraz cała identyfikacja wizualna zostały pozytywnie przyjęte przez społeczeństwo. 

Pozostałe słynne rebrandingi dotyczyły, chociażby naszej Poczty Polskiej, która poszła w kolory czerwone, zamiast niebieskich lub McDonald’s, gdzie zamiast czerwieni, pojawiła się przyjemna dla oka zieleń.

Potrzebujesz strategii biznesowej lub wsparcia social media?

Dzięki tej publikacji mogłeś zapoznać się z pojęciem brandingu. Jeśli czujesz, że chciałbyś wdrożyć i zrealizować poznane procesy dla swojej firmy, to zapraszam do kontaktu poprzez formularz lub bezpłatną konsultację wideo. 

W ramach działania jako agencja brandingowa oraz podmiot działający w zakresie udanej strategii na terenie Poznania i online, nie trać czasu na rozmyślanie, a pozwól na owocną współpracę.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.