Budowanie świadomości marki – jak to zrobić?

Jesteś dopiero na starcie w prowadzeniu firmy i nie wiesz, w jaki sposób odnieść sukces? 

A może prowadzisz biznes od lat, ale Twoja praca nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią, a zarazem rozwiązaniem na te pytania jest zbudowanie świadomość marki. W tym artykule poznasz co ona oznacza, jakie powinny być Twoje kroki oraz co może dać budowa wizerunku.

Czym jest świadomość marki?

Na sam początek wyjaśnijmy, czym jest świadomość marki. Jest to obszerniejsza kwestia niż rozpoznawalność marki, bowiem dotyczy ona duszy, idei oraz wartości, jakie firma posiada w swojej strukturze. 

 

Kultura, pracownicy, reputacja firmy, unikatowe cechy, produkty lub usługi — to wszystko składa się na budowaniu wizerunku marki. W skrócie jest to szereg działań, które wywołują pozytywne skojarzenia z Twoją firmą. 

 

Idealnym przykładem będzie Coca-Cola, która kojarzy się nie tylko z orzeźwiającym, słodkim napojem, ale radosnymi chwilami spędzonymi w gronie najbliższych. Zapewne kojarzysz reklamę świąteczną, która obrazuje wspólnie spędzony czas z rodziną i przyjaciółmi podczas wigilijnej kolacji. Zwróć uwagę na to, że butelka Coli stoi na stole, jednak nie ona jest kluczem w przekazie reklamowym, a radość, rozmowy, uśmiech i bliskość.

coca cola strategia komunikacji

Korzyści z budowania wizerunku marki

Spójrz na poniższe korzyści, które mogą być wynikiem wprowadzenia odpowiednich działań komunikacyjnych i marketingowych: 

 

  • wzrost zaufania u odbiorców 
  • budowa więzi emocjonalnej 
  • możliwe wzrosty sprzedażowe 
  • zwiększenie lojalności u klientów 

A to tylko wierzchołek góry lodowej, która nosi nazwę korzyści dla marki.

Jak zbudować pozytywny wizerunek ​

Budowa wizerunku marki w internecie i social mediach nie należy do najłatwiejszych zadań. Przede wszystkim należy mieć opracowany cel, wartości, wyzwania firmy, które nakierowują na dalsze działania. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule dotyczącym dobrej strategii przedsiębiorstwa: Czym jest strategia biznesowa firmy i dlaczego warto ją mieć? 

Wszystko jest jednak do zrobienia, pod warunkiem, że weźmiesz pod uwagę poniższe metody, które w przyszłości przyniosą spore efekty w postaci przychylności odbiorców na Twoim rynku.

6 metod, które są kluczowe w budowaniu wizerunku

Marka powinna mieć swoją osobowość 

Nadanie osobowości marki pozwoli na wyróżnienie się na rynku w którym obecnie działasz. Pamiętaj, że kolorystyka, logo, sposób komunikacji czy charakter ma wpływ na postrzeganie działań. 

Z pomocą przychodzą przedstawiciele marki: ambasadorzy, którzy będą pełnili funkcję reprezentatywną (sportowe obuwie — znany piłkarz) oraz maskotki, które będą uosobieniem wartości, jakie marka przekazuje (słynne M&M’s). 

Posiadając charyzmatycznego lidera marki, rozwijasz w świadomości odbiorcy przewodnika, przyjaciela, który będzie go prowadził w głąb usług lub produktów.

 

Ustal i podkreśl jakie wartości przekazujesz

Pomimo deklaracji wśród klientów, że ich zakupy są racjonalne, to w większości są jednak kierowane sercem. Szacuje się, że blisko 80% konsumentów pozostaje lojalnym wobec marek, które podzielają ich główne wartości (źródło: https://www.prnewswire.com/)

Postaraj się zatem odpowiedzieć na kilka ważnych pytań:

  • Dlaczego moja marka istnieje i jaki jest jej cel? 
  • Jakie zasady i wartości wyznaje?
  • Jaka będzie przyszłość marki? 

 

Bierz udział w wydarzeniach 

Zapewne rzuciło ci się w oczy, że wszelkie marki, które podbijają świat, chętnie biorą udział we wszelkich akcjach charytatywnych lub wydarzeniach światowych. Co prawda Twoje przedsiębiorstwo może nie być na skalę światową, natomiast warto, aby marka zaistniała na rynku lokalnym lub krajowym.

Wszelkie targi lub eventy są doskonałą okazją do pokazania się światu, a także do nawiązania możliwej współpracy. 

 

Bądź aktywny w social mediach 

Social media dzisiaj mają zwiększoną siłę przebicia, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń. Facebook, Instagram, YouTube, a nawet Tik Tok są świetnym miejscem do nawiązywania kontaktu z potencjalnym odbiorcom. 

O czym musisz pamiętać w budowaniu marki w social mediach: 

  • wartościowy content 
  • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z odbiorcami 
  • systematyczne publikowanie treści 

Idealnym przykładem aktywności w social mediach są znajome marki: KFC, Biedronka czy Ikea. Każda z danych firm posiada ustaloną strategię oraz komunikację, która wyróżnia się na tle pozostałych. 

 

Nie bój się nagrywać

Tik Tok, YouTube a może podcasty? Każdy z tych kanałów świetnie działa na odbiorcę oraz postrzeganie marki. Zyskujemy wtedy obraz człowieczeństwa oraz naturalności. 

Daj się usłyszeć lub zobaczyć społeczności, a z czasem zyskasz duże zaufanie, a nawet wybudujesz autorytet specjalisty. Nagrywaj na temat branży, pomysłów, a nawet kontrowersji, jeśli Twoja marka nie boi się wychodzić naprzeciw. 

 

Darmowa przynęta 

Kto z nas nie lubi dostawać prezentów? Kalendarze, długopisy, osobiste podziękowania dołączone do przesyłki, dostęp do darmowych materiałów — to jest coś, co możesz oferować klientom, w zamian za współpracę lub zaufanie. 

Darmowy podarunek wpływa korzystnie na klienta, który jest w stanie poświęcić więcej uwagi na to, co Twoja marka ma do zaoferowania. 

Zapewne nieraz zdarzyło się, że otrzymałeś ulotkę, długopis a może nawet notes podczas targów. Jeśli sięgnąłeś pamięcią i na myśl przyszła ci konkretna marka — to już masz odpowiedź w jaki sposób świadomość marki się utrwaliła. 

Podsumowanie

Jak widzisz, budowanie świadomości marki jest rozbudowanym procesem, jednak ma on znaczący wpływ na odbiór wartości przez grupę docelową. Każdy z pomysłów jest sugestią, którą możesz wdrożyć w działania swojej firmy, jednak nie zapomnij o tym, że kluczowymi działaniami są również wszelkie optymalizacje, SEO, SEM, a nawet UX! 

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.