Co powinna zawierać strategia social media?

W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklam, social media, zmieniają się bardzo dynamicznie. Niezależnie czy dopiero startujesz ze swoją firmą, czy marka jest już jakiś czas na rynku, to dopasowanie strategii marketingowej może wydawać się czymś trudnym i odległym. Łatwo też, popełnić jest błędy, które w negatywny sposób wpływają na komunikację z potencjalnymi klientami. Zatem, czym jest, co powinna zawierać i jak zacząć tworzyć strategię social media? Wszystkiego dowiesz się z tego wpisu.

Czym jest strategia?

Zgodnie z podstawową definicją, strategia marketingowa, to zbiór wielu sprecyzowanych działań i zasad. Mają one na celu sprawne i efektywne prowadzenie firmy oraz zwiększenie zysku. Tworzenie strategii jest złożonym procesem, na który wpływ na wiele aspektów. Podczas tworzenia strategii, skupiamy się na znalezieniu rozwiązań problemów przedsiębiorstwa i przybliżaniu się do wyznaczonego celu. Najczęściej fokusujemy się, na pozyskaniu klienta oraz sfinalizowaniu konwersji, czyli maksymalizacji zysków. Należy jednak pamiętać, że dobra strategia marketingowa to zbiór wielu mniejszych zadań, które przybliżą nas w konsekwencji do osiągnięcia głównych założeń przedsiębiorstwa. O korzyściach wynikających z posiadania strategii marketingowej przeczytasz tu.

Instagram

Jak powinna wyglądać przykładowa strategia firmy?

  1. Określenie aktualnej sytuacji marki.           
  2. Analiza rynku.           
  3. Stworzenie grupy docelowej.           
  4. Wyznaczenie celów.           
  5. Komunikacja z klientem.           
  6. Działania operacyjne.         
  7. Monitorowanie wyników

Strategia komunikacji w social mediach. Dlaczego warto ją stworzyć?

Jeśli myślisz, że wystarczy jedynie założyć konto na socjalach i od czasu do czasu wrzucać coś, by pokazać że w ogóle masz firmę, to bardzo się mylisz. Takim “niedziałaniem” dosłownie giniesz w natłoku innych firm, które zabiegają o każdą sekundę odbiorców. Przy tak ogromnej ilości treści w social mediach, nie wystarczą działania zaplanowane tego samego dnia lub dzień wcześniej. Brak odpowiedniej perspektywy – co pojawi się na naszych kanałach w kolejnych dniach i tygodniach oraz dobrze opracowanej strategii, nawet drogie płatne reklamy, nie przyniosą zamierzonych rezultatów.

Co to znaczy dobra strategia?

Dobra strategia komunikacji, to przemyślana strategia, wpisująca się w cały plan marketingowy. Komunikacja z naszymi odbiorcami docelowo jest nastawiona na konwersję. Jednak nie zapominajmy że zakup, to końcowy etap lejka sprzedażowego. Zanim się wydarzy, czeka nas trochę pracy, by pokazać że istniejemy na rynku oraz czym się zajmujemy. Ponadto, konieczne jest wzbudzenie zainteresowania naszą marką i produktami, które oferujemy, a kolejno musimy sprawić, aby odbiorca poczuł, że potrzebuje naszego produktu czy usługi. Dopiero w tym miejscu, warto wkroczyć ze sprzedażą. Po etapie sprzedaży musimy, pamiętać o utrzymaniu dobrej relacji z klientem. To tak w dużym skrócie.

 

Dlatego, jeśli chcesz by Twoja firma wskoczyła na wyższy level, a Twoje kanały social media były prowadzone profesjonalnie i w sposób przemyślany, koniecznie stwórz strategię. Opracuj plan w którym określisz cel, kierunek i sposób w jaki zamierzasz działać. Zaplanowane działania pozwolą Ci osiągnąć dobre wyniki i zachęcą do stałego i systematycznego planowania pracy. Nawet się nie obejrzysz, kiedy zaczniesz zauważać pierwsze efekty realizacji strategii.

Strategia social media. Jak ją stworzyć?

Najlepiej jest, kiedy strategia działań w Social Mediach, występuje jako osobny dokument, ale nadal nieodłączny element strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Musi być również spójny dla wszystkich kanałów marketingowych, aby klient był pewien charakteru, działań i specyfiki marki.

Co powinna zawierać strategia social media?

1. Analizę dotychczasowych działań.

Czyli zapoznanie się z tym, jak wygląda wyjściowa sytuacja firmy w kanałach społecznościowych. Warto przeprowadzić analizę SWOT, czyli określenie słabych i mocnych stron firmy oraz jej realnych szans i zagrożeń. Warto przeanalizować zarówno kanały z których marka już korzystała, jak i statystyki materiałów tam publikowanych. Dowiemy się wtedy, kótre działania nie przynosiły pożądanych efektów i należy je wyeliminować, oraz które z nich warto kontynuować.

2. Analizę komunikacyjną konkurencji

Ta analiza bardzo przypomina klasyczną analizę konkurencji, którą wykonuje się podczas układania strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Sprawdzamy tutaj, jak działa nasza konkurencja w social mediach i jak prowadzi kanały. Przede wszystkim, jak wygląda jej bezpośrednia strategia komunikacji z klientami, czyli wiadomości, email marketing, newslettery itd. Jest to szczególnie pomocne dla firm, które dopiero startują ze swoimi działaniami.

3.Wizualizacja persony i modelu procesu zakupowego

Etap w którym, powinniśmy skupić się na stworzeniu naszego przykładowego klienta. Musimy wyobrazić sobie – zwizualizować osobę, jej cele, motywacje, problemy do rozwiązania, oraz wszelkie inne cechy, które mają wpływ na jej decyzje zakupowe. Kolejnym etapem powinno być śledzenie procesu zakupowego naszego klienta. Czyli każdej czynności, która przybliżą go lub oddala od zakupu naszych produktów czy usług. To bardzo ważny, a niestety często pomijany etap. Jest jednak niezwykle ważny, dla prawidłowego tworzenia strategii i  rozwoju marki.

4.Stworzenie wytycznych komunikacji

Przy tworzeniu wytycznych komunikacji w social mediach, najlepiej jest wykonać prosty ale szczegółowy spis zadań, który będzie pomocny w różnych sytuacjach. Warto w nim zawrzeć wszelkie cele komunikacyjne, informacje na temat prezencji i wydźwięku marki w SM, oraz języka komunikacji dostosowanego do grupy docelowej. Dodatkowo trzeba pamiętać o ustaleniu spójnej komunikacji wizualnej,w której skład wchodzą min: kolorystyka marki, logo, jednakowe fonty, grafiki czy nawet opakowania produktów, lub ubiór pracowników. Ponadto w wytycznych powinny znaleźć się informacje na temat zastosowanych kanałów komunikacji, harmonogram działań, oraz rozplanowanie budżetu.

Co dalej?

Kiedy nasza strategia komunikacji jest już gotowa, lub wdrożona w życie, warto pamiętać o monitorowaniu działań i ciągłej analizie konkurencji, o czym zapomina wielu przedsiębiorców. Warto kontrolować również, jak zmienia się nasza grupa docelowa. Czy pojawiają się nowe trendy, oraz jak reagują na Twoją komunikację. Sprawdzaj aktywność Twoich klientów, korzystaj z narzędzi do pomiaru efektywności działań, oraz z narzędzi do analizy treści. Pamiętaj też, że strategia komunikacji w social mediach zmienia się bardzo dynamicznie. Nie obawiaj się jej modyfikować i udoskonalać. Nie stój w miejscu. Zawsze możesz wpaść na pomysł, który konkretnie przypadnie do gustu Twoim odbiorcom i pchnie Twoją markę do przodu!

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.