Co to jest strategia komunikacji marki?

W dzisiejszych realiach rynkowych sukces nie jest już tylko zależny od produktu, który zaspokoi określone potrzeby konsumentów. Obecnie każda wielka firma, którą kojarzysz z telewizji lub Internetu, ma wypracowaną strategię komunikacji, dzięki której zyskuje rzeszę odbiorców, a wśród nich — miłośników marki.

Strategia komunikacji marki — definicja

Zanim rozpoczniesz działania marketingowe lub sprzedaż towarów i usług na rynku, powinieneś zwrócić uwagę na to, w jaki sposób chcesz komunikować się z konsumentami. Nie jest to trudne, ale również niebanalne — konieczne jest wypracowanie zbioru zasad, reguł i zadań, w jaki sposób będziesz docierał do klientów i co będziesz chciał przekazać. 

Zauważ, że niektóre marki komunikują się bezosobowo, kolejne per “Ty”, a jeszcze inne zwracają się oficjalnie “Państwo”. To są elementy opracowanej strategii komunikacji.

coca cola strategia komunikacji

Tworzenie strategii komunikacji firmy

Krok 1: Stwórz personę (odbiorcę marki) 

Aby wyznaczyć prawidłową strategię do komunikowania się z potencjalnymi klientami, musimy najpierw wiedzieć do kogo konkretnie chcemy dotrzeć z komunikatem. Wejdź do  głowy konsumenta, ustal jego potrzeby, wiek, pragnienia oraz cele. Sprawdź, w jakich kanałach się porusza —  tak dotrzesz w sposób bezpośredni do niego. 

 

Krok 2: Zrób audyt dotychczasowych działań

Miałeś już pierwsze podejścia za sobą, jednak nie przyniosły one efektów? Przeanalizuj dotychczasowe działania —  ton komunikacji, kanały i narzędzia. 

 

Krok 3: Przeanalizuj działania konkurencji

Sprawdź, w jaki sposób komunikuje się rynek z odbiorcą. Być może zwrócisz uwagę na coś, co wcześniej wydawało ci się nieistotne. Weź pod uwagę narzędzia, sposób komunikacji oraz możliwą oprawę wizualną. 

 

Krok 4: Ustal kluczowe aspekty

Kiedy przeanalizujesz wybrane aspekty, weź pod lupę: big idea (motyw przewodni marki), ton komunikacji (w jaki sposób chcesz zwracać się do odbiorców oraz jakie są kluczowe cechy), wybranie odpowiednich kontekstów komunikacyjnych (to o czym chcesz mówić i głosić), a na koniec ustalenie narzędzi i kanałów, w jakich chcesz się poruszać.

 

Krok 5: Miara jest kluczem do uzyskania wyników 

Wprowadzając krok po kroku strategię, nie zapomnij o najważniejszym aspekcie komunikacji firmy, jakim jest mierzenie efektów. Ustal sposób, w jaki będziesz badać swoje działania — może to być liczba wyświetleń, ilość otrzymanych zapytań ofertowych lub zaangażowanie społeczności. 

Przykłady strategii

Z pewnością kojarzysz Netflixa, gdzie każdy może oglądać swój ulubiony serial, siadając wygodnie na kanapie we własnym domu. Ich strategia należy zdecydowanie do jednych z najbardziej rozpoznawalnych: ot, swobodna, zaczepna i żartobliwa komunikacja. 

Oni doskonale znają potrzeby swoich odbiorców, dlatego bardzo często nawiązując do współczesnych trendów, virali lub memów. Poniżej jest screen, gdzie możesz się dokładnie przyjrzeć, co cechuje markę Netflix w odbiorze komunikacyjnym. 

Przykład strategii komunikacji

Kolejnym ciekawym przykładem jest Tymbark, gdzie podobnie jak w przypadku Netflixa, komunikacja jest prowadzona w swobodnym i żartobliwym tonie. Dodatkowo Tymbark nawiązał do jednego z kultowych memów (tak, to ten z czerwonym przyciskiem). 

Przykład strategii komunikacji Tymbark

Na uwagę zasługuje również Biedronka, która kieruje się tym, aby klienci traktowali sieć sklepów, jako miejsce, do którego chcą codziennie chodzić na zakupy. Stawiają na otwartą i “ludzką” komunikację. Zazwyczaj swoją strategię dostosowują do bieżących celów. 

Przykład strategii komunikacji Biedronka

Podsumowanie

Jak widzisz, ustalenie strategii firmy nie należy do najprostszych lub najtrudniejszych rzeczy. Grunt to skrupulatnie przeanalizować zasoby, jakie posiada firma, a następnie stopniowo wdrażać zmiany. Nie da się przewidzieć każdego kroku, dlatego na sam początek zalecane jest, aby badać swój segment rynkowy oraz odbiorców. 

Gdybyś jednak napotkał problem, chętnie udzielę Ci wszelkich wskazówek, a nawet razem przeanalizujemy dotychczasowe działania. Jeśli chcesz skorzystać z darmowej konsultacji, to zapraszam do zapisów poniżej.