Czym jest content marketing i dlaczego warto go mieć?

budowanie relacji zdjęcie laptop


Z pewnością niejednokrotnie zastanawiałeś się, czym jest content marketing, jak go tworzyć oraz jakie zawiera elementy. Wszędzie jesteśmy zalewani informacjami na temat robienia “dobrego contentu”, ale w zasadzie jak się za to zabrać? Na sam początek warto wyjaśnić definicję, co składa się na marketing treści oraz dlaczego powinniśmy wdrożyć go do działań strategicznych. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na nurtujące pytania, a na koniec otrzymasz kilka porad, które ułatwią przygotowanie działań content marketingowych w social mediach.

Co to jest content marketing?

Content marketing, to nic innego jak przyjęta strategia marketingowa, mająca na celu dostarczyć odbiorcom ciekawych i wartościowych treści, które w jakimś stopniu zaspokoją ich potrzeby. W zasadzie content nie sprowadza się wyłącznie do tekstu pisanego, a również: nagrań, podcastów czy infografik. Ogólna definicja mówi o różnorodnych materiałach, które mają na celu przyciągnąć i zatrzymać odbiorcę.

Jakie są formy marketingu treści?

 

Jak wcześniej wspominałam, content marketing nie ogranicza się wyłącznie do artykułów, postów lub wpisów na blogu. Przyjmując definicję na temat różnorodności materiałów, możemy dodatkowo wyróżnić:

 

  • wideo,
  • podcasty, 
  • infografiki,
  • audiobooki,
  • webinary,
  • social media,
  • wydarzenia online (konferencje), 
  • newslettery, 
  • e-maile,
  • case studies, 
  • raporty, 
  • poradniki,
  • e-booki.

 

W zasadzie każda treść, jaką tworzymy, należy do definicji content marketingu. Jest to szerokie spektrum, pod warunkiem, że dostarczamy wartość dla naszego odbiorcy. Głównym celem wymienionych narzędzi, jest budowanie zaangażowania po obu stronach biegunów. 

Korzyści płynące z contentu

Dobrze przygotowana strategia marketingowa w oparciu o udostępnione treści, może przynieść spore korzyści dla przedsiębiorstwa. Głównymi zaletami są aspekty ekonomiczne, a także wizerunkowe. W zasadzie możemy wyróżnić: 

 

  • niskie koszty w porównaniu do innych rodzajów reklamy, 
  • pozyskiwanie szerokiego grona odbiorców, 
  • promocja marki (oraz jej produktów i usług), 
  • budowanie autorytetu w oczach klientów, 
  • zwiększenie lojalności wśród miłośników marki, 
  • wzrost wejść na stronę www i generowanie ruchu. 

Jak wykorzystać potencjał marketingu treści u siebie w firmie?

Zanim rozpoczniesz wszelkie działania, warto wziąć pod lupę kilka kroków, które ułatwią przyjęcie strategii content marketingowej. Nie jest to proces trudny, jednak jego działanie jest długofalowe, zatem należy przeanalizować wszelkie istotne aspekty, a następnie przygotować plan działania. 

 

Zidentyfikuj odbiorców 

Jeśli chcesz tworzyć wartościową treść dla czytelników, na sam początek musisz zdefiniować do kogo chcesz kierować przekaz. Ustal jakie mają potrzeby, wyzwania, preferencje oraz w jaki sposób wchodzą w interakcje. 

 

Określ, w jakich formatach i segmentach chcesz działać

Przeanalizuj swoje cele sprzedażowe, a także wizerunkowe. Weź pod uwagę, jakie narzędzia wykorzystasz w publikacjach. Postaraj się zachować spójność, jednocześnie stawiając na działanie w różnych kanałach – w ten sposób twoje działania będą współgrały, a na dodatek będą docierały do szerszego spektrum odbiorców. Zastanów się, czy chcesz skupić się wyłącznie na tworzeniu poradników i artykułów, czy może dorzucisz do tego nagrania wideo lub podcasty. Dodatkowo postaw na specjalistę, który będzie kontrolował i korygował powstające błędy. 

 

Przygotuj harmonogram

Niejednokrotnie w swoich publikacjach podkreślałam, że planowanie jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. W content marketingu warto przeanalizować naszych odbiorców, a następnie przygotować plan harmonogramu publikacji. Zanim jednak to zrobisz, oszacuj, kiedy twoi odbiorcy są aktywny, w jaki sposób się udzielają. Dodatkowo ustal plan krótkoterminowy, który będzie motorem napędowym w strategii działań oraz pozwoli na późniejsze porównanie ustaleń i działań. 

 

Benchmarking nie taki zły 

Podglądaj lepszych od siebie – w jaki sposób tworzą i publikują treści, a także jak ich grupa docelowa reaguje na otrzymane komunikaty. Nie jest to nic złego, pod warunkiem, że nie będziesz kopiował każdego aspektu działalności. Warto analizować inne firmy, a następnie wdrażać i ulepszać to, co jest u nas porównywalnie słabiej prosperujące. Dążymy do samodoskonalenia własnych działań i narzędzi. 

Kilka porad na content marketing w social mediach

Dzisiaj social media mają moc porównywalną z reklamą w telewizji, z tym że jesteśmy w stanie dotrzeć do prawie każdej osoby na tym globie. W poprzednich artykułach, znajdziesz informacje na temat tego: czym są social media, a także jakie elementy powinna zawierać strategia w social mediach. Poniżej przedstawiam ci kilka propozycji, jakie możesz zastosować w swojej treści:

  • stosuj real time marketing, który buduje zaangażowanie i zasięg wśród odbiorców. RTM jest świetną metodą, pod warunkiem, że nasze działania są szybkie, adekwatne do wydarzenia, a także format nie jest kontrowersyjny.  
  • recykling treści może być przydatnym narzędziem. Nie jest nic złego, jeśli poruszysz ten sam temat w blogu lub na Facebooku. W zasadzie oszczędzasz czas i nakłady pracy, a korzyści, jakie możesz otrzymać, mogą być wysokie. Dodatkowo docierasz tym sposobem do szerszego grona odbiorców. 
  • wykorzystuj to, co publikują twoi użytkownicy. Pojawił się ciekawy komentarz lub zdjęcie pod postem? Odnieś się do niego, rozbuduj do niego otoczkę, która będzie cieszyła się popularnością wśród odbiorców. Dodatkowo zyskasz uznanie, a także wizerunek marki, która liczy się ze zdaniem klientów. 

Podsumowanie

Jak widzisz, content marketing może stanowić szerokie spektrum wartościowych działań. Dzięki wdrożeniu marketingu treści do strategii działań firmy możesz uzyskać korzyści w postaci pozyskiwania i zaangażowania większej liczby użytkowników. Dodatkowo badasz i analizujesz potrzeby odbiorców, które w długofalowym działaniu mogą przynieść zyski dla firmy. 


Jeśli potrzebujesz osoby, która razem z tobą przygotuje odpowiedni plan działania, a także przeanalizuje dotychczasowe wdrożone procesy w firmie, to zapraszam na bezpłatną konsultację online. Dzięki niej, dowiesz się: na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę, jaki rodzaj i format treści będzie pasował do branży, w jakiej pracujesz oraz na jakich kanałach powinieneś się skupić.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.