Czym jest E-commerce? Podstawowe pojęcia, typy klientów oraz jego wady i zalety

kobieta trzymająca smartfona w ręce

Niegdyś sprzedaż, była zarezerwowana tylko dla sklepów stacjonarnych. Później rozwinęła się sprzedaż wysyłkowa, a obecnie z prawie każdego miejsca na świecie, możemy kupić praktycznie każdą rzecz. Sprawcą tego zamieszania jest oczywiście internet! Sprzedaż w sieci rozwija się niezwykle dynamicznie i zagarnia coraz więcej branż.

Czym jest e-commerce?

E-commerce to handel elektroniczny. Jest dosyć młodą gałęzią gospodarki, jednak prężnie się rozwija. Jego dynamiczny pęd, widać gołym okiem. Co roku, o kilka lub kilkadziesiąt procent wzrasta liczba osób korzystających z handlu internetowego. E-commerce to ogromne zaplecze sprzedażowe. Bez wychodzenia z domu, jesteśmy w stanie znaleźć i zakupić praktycznie wszystko co nas interesuje. Począwszy od artykułów spożywczych, poprzez ubrania, sprzęty AGD, po dobra luksusowe, usługi czy wycieczki zagraniczne.

 

Dzięki prężnie rozwijającemu się e-commerce’owi możemy skomunikować się praktycznie z każdym zakątkiem świata. Nadać lub zamówić produkty na inne kontynenty. Jest to taki „globalny bazar”, skupiający sprzedawców i klientów z całego świata.

 

Ale E-commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale również cała gospodarka elektroniczna. Mimo że, najbardziej znaną formą są sklepy internetowe, warto pamiętać, że e-commerce, to również inne formy biznesu, chociażby różnego rodzaju transakcje biznesowe, dokonywane przy pomocy sieci. Warto także pamiętać, że handel internetowy, to nie zawsze sprzedaż bezpośrednia do klienta indywidualnego. Rozróżniamy co najmniej 3 rodzaje działalności.

Rodzaje e-commerce

B2B, czyli business to business. Oznacza współpracę miedzy dwoma podmiotami biznesowymi. Obejmuje wymianę handlową miedzy przedsiębiorstwami. Działalność B2B, działa w wielu sektorach i może dotyczyć zawierania transakcji, budowania sieci dostawców, poszukiwaniu partnerów. B2B jest częścią prężnie rozwijających się e-commerce’ów. Podejmowanie decyzji B2B może odbywać się, na więcej niż jednym poziomie.


B2C, czyli business to consumer. Pierwszy i najbardziej oczywisty model. Oznacza współpracę / transakcję, miedzy przedawcą lub firmą a odbiorcom czyli klientem końcowym. Sklepy internetowe, które oferują produkty uzytkownikom produktów czy usłóg, należą właśnie do sektora B2C.


C2C, czyli customer to customer. Najmniej oczywista z form. To transakcje, które odbywają się najczęściej za pośrednictwem portali ogłoszeniowych czy społecznościowych. Polega na sprzedaży, wymianie dóbr lub usług między osobami prywatnymi.

E-Commerce podstawowe pojęcia

  • E-Biznes – czyli biznes elektroniczny. Bardzo szerokie i ogólne określenie, które kryje pod sobą mnogość zagadnień z nim związanych. Dotyczy wszystkich biznesów, toczących się w przestrzeni internetowej z uwzględnieniem, rozwiązań sieciowych.
  • E-sklep, sklep internetowy – rodzaj strony internetowej, która ma za zadanie wirtualną prezentacje oferty, dokonywanie zakupu oraz możliwość płatności elektronicznej.
  • System E-commerce – inaczej platforma e-Commerce, pozwala na rozpoczęcie działalności sklepu
    internetowego po dokonaniu odpowiednich działań na serwerze.
  • M-Commerce – jest nieodłączną częścią handlu elektronicznego, gdzie ważną rolę, odgrywają urządzenia mobilne. Polega na dostępie do wszelkiego rodzaju platform zakupowych oraz usługowych, za pomocą telefonów, tabletów czy smartwatchy.
  • Afiliacja – to model współpracy, w którym osoba lub firma w zamian za prowizję od sprzedaży, promuje produkty lub usługi. Często wykorzystywany w e-Commerce, gdzie marki współpracują np. z influencerami czy blogerami.
  • Dropshipping – to z kolei, model sprzedaży, który opiera się na wykorzystaniu magazynu zewnętrznego. Klient kupuje produkt, a on jest wysyłany bezpośrednio takiego magazynu bez udziału sprzedawcy. To rodzaj sprzedaży, dla osób które nie dysponują środkami na własna przestrzeń magazynową.
  • Live Commerce – czyli zakupy na żywo. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem platformy cyfrowej. Najczęściej podczas tego typu sprzedaży, można zadawać pytania na czacie odnośnie produktu. Ciekawa forma, zapewniająca kupującym wciągające doznania i szybki kontakt ze sprzedającym.

Typy klientów e-commerce

Perfekcjonista – każdy produkt sprawdza i analizuje jego kupno. Nie ma u niego miejsca na przypadek.


Wrażliwy na nowości – kupuje pod wpływem emocji. Pojawienie się nowości to to na co czeka. Lubi mieć poczucie, że ma produkt jaka jeden z pierwszych.


Kochający modę – zwraca uwagę na to, co jest aktualnie top na rynku.


Hedonista – kupuje dla przyjemności. Może godzinami siedzieć na stronach zakupowych.


Impulsywny – kupuje pod wpływem emocji i poleceń swoich autorytetów lub reklam.


Kompulsywny – kupuje bez opamiętania, kocha zakupy, kupuje jedno za drugim.


Wrażliwy na cenę – kupuje głównie na wyprzedażach.

 

Przesycony informacjami – zmęczony natłokiem reklam od marek. Aby kupił, coś naprawdę musi wpaść mu w oko.


Ekologiczny – kupuje w sklepach ekologicznych, naturalnych, zwraca uwagę na składy i opakowania.

Czy sprzedaż i zakupy elektroniczne, zmieniły proces zakupowy?

Z pewnością tak! Obecnie konieczne jest sprostanie wysokim wymaganiom klientów w wielu różnych dziedzinach. Widać to chociażby z wyżej przedstawionych przykładowych sylwetek klientów. Marki proponują coraz to nowe rozwiązania, szybsze dostawy, łatwiejszy dostęp do informacji i produktów.

 

Konieczne jest zsynchronizowanie działania marki online i stacjonarnie. Dzięki temu, klienci mogą znaleźć ulubione produkty zarówno w internecie, jak i stacjonarnie. To pozwala niezdecydowanym klientom zapoznać się w produktem „na żywo”. Klienci mogą też lepiej poznać artykuł, przy pomocy interaktywnego kiosku lub pomocy konsultanta, przed zakupem internetowym.

 

Klienci cenią sobie, witryny które spełniają swoje zadanie, czyli dokonanie zakupu w każdym miejscu i czasie oraz na każdym wybranym przez nich urządzeniu, obojętne czy jest to komputer stacjonarny czy telefon. Pamiętajmy o tym, że klient lubi czuć się zaopiekowany, lubi czuć się wyjątkowo – nie jak każdy inny klient sklepu czy strony internetowej. Zatem warto zadbać o spersonalizowane maile, rabaty czy rekomendacje – dostosowane do klienta, na podstawie
zebranych o nim wcześniej informacji.

 

Wartością jest również różnorodność i szybkość sposobu odbioru produktów.

Zalety e-commerce

Dla sprzedawców:

  • brak lub małe koszty za wynajem i utrzymanie lokalu
  • możliwość rezygnacji z własnego magazynu
  • zatrudnienie mniejszej liczby pracowników
  • łatwiejsza identyfikacja klientów docelowych oraz prowadzenie skuteczniejszych kampanii, dzięki odpowiednim narzędziom internetowym

 

Dla kupujących:

  • zakupy bez wychodzenia z domu, z praktycznie z każdego miejsc na ziemi
  • szybkość transakcji
  • często niższa cena niż stacjonarnie
  • opcja wyboru najlepszej oferty dzięki porównywarkom
  • większa dostępność produktów
  • wiele możliwości odbioru lub dostarczenia produktów

Wady e-commerce

Według sprzedawców:

  • ogromna konkurencja wśród sklepów internetowych
  • zależność od firm zewnętrznych, np. kurierskich
  • wysokie koszty dostaw i transportu produktów
  • konieczność dbania o wiele aspektów na raz (produkt, strona internetowa, prezentacja, reklama,
    koszyk, obsługa klienta czy dostawa)
  • konieczność zbudowania i utrzymywania zaufani klientów internetowych


Według kupujących:

  • brak pewności co do sprzedajnego oraz bezpieczeństwa transakcji płatniczych.
  • brak możliwości zobaczenia towaru przed podjęciem decyzji zakupowej
  • wysokie koszty dostaw i niekompetencja kurierów
  • problemy z reklamacją czy dokonaniem zwrotu produktów

Podsumowanie

Jak widzicie e-commerce to prężnie działająca i ciągle rozwijająca się gałąź gospodarki. Mimo że daje ogromne możliwości zarówno dla sprzedających jak i kupujących, rodzi również wiele niepewności i problemów. Każde przedsięwzięcie, musi być odpowiednio przemyślane i zaplanowane – z dokładnością o każdy szczegół. Klienci maja coraz wyższe wymagania, nie tylko do usług prowadzonych w internecie, towaru ale również odnośnie obsługi w trakcie oraz po zakupowej obsługi klienta. Klient uwielbia mieć wybór, a także lubi czuć się zaopiekowany w indywidualny sposób.

 

Dlatego e-commerce z roku na rok wchodzi na wyższy poziom. Sprzedaż towarów i usług ulega ciągłemu rozwojowi. Sporo aspektów w sprzedaży internetowej ulega też automatyzacji.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.