Czym jest marketing partnerski i jak go stosować?

Marketing partnerski, nazywany zamiennie marketingiem relacji jest niezwykle przydatnym narzędziem w budowaniu pozytywnych stosunków z klientami. Czasy, kiedy transakcja polegała jedynie na wymianie towaru na pieniądze, a także natychmiastowe zamknięcie sprzedaży – minęły bezpowrotnie. Obecnie firmy muszą dbać o poprawne i zdrowe relacje z odbiorcami, aby cieszyć się uznaniem i zaufaniem na rynku.

Co to jest marketing relacji?

Zaczynając od definicji, marketing relacji jest procesem, w którym firma buduje długotrwałą relację z klientem, w oparciu o jego zadowolenie i satysfakcję z dokonanej transakcji. Definicja ta, sięga już okresu lat 80 i 90 – XX wieku. 

 

Obecnie większość firm postawiła na obecność w social mediach, gdzie prowadzi skuteczną komunikację i obsługę klienta. W ten sposób stawia na budowanie relacji pomiędzy odbiorcami, a przedsiębiorstwem. Może poznawać potrzeby i sugestie klientów, którzy czują, że ich zdanie jest brane pod uwagę i mają moc sprawczą.

Dlaczego warto budować relacje w oparciu o marketing partnerski?

Dziś sprzedaje się nie tylko towary czy usługi, ale również markę z wartościami. Rośnie coraz większa świadomość klienta wobec wyznawanych idei przez marki. Firmy, które stawiają na budowanie lojalności i utrzymanie klienta, są w stanie osiągnąć o wiele większe zyski niż pozostałe przedsiębiorstwa.

 

Jedną z głównych zalet jest łatwość i niski koszt podtrzymania lojalności klienta wobec marki i jej działań. Klient, który czuje silną przynależność do wybranej firmy – częściej wraca. Dodatkowo firma może uzyskać rekomendacje  wśród znajomych i rodziny klienta. Dzięki czemu poszerzą swoją grupę odbiorców oraz możliwą grupę docelową.

Kto powinien z niego korzystać?

Większość branż, o ile nie każda, może śmiało budować pozytywne relacje z klientami, za pomocą marketingu relacji. Z pewnością jest ono lepszym rozwiązaniem, niż tradycyjny marketing o przestarzałym modelu sprzedażowym i brakiem opieki posprzedażowej. Firmy B2B, B2C mogą zatem wykorzystywać ten rodzaj strategii.

 

Niezależnie czy firma skupia się na działaniach w branży odzieżowej, czy kosmetycznej. Lojalność jest na wagę złota.

Z czego korzystać przy marketingu więzi?

Z pewnością spotkałeś się kiedyś z kartami lojalnościowymi lub newsletterami ze spersonalizowaną wiadomością lub kodem rabatowym. To są działania z zakresu marketingu, które mają na celu poszerzenie bazy danych klientów i utrzymywanie stałej relacji.

 

Social media

 

Jedym z narzędzi są social media, które są dokonale znane w przestrzeni Internetowej. Posiadając profil firmowy na kontach społecznościowych, możesz nie tylko skontaktować się bezpośrednio ze swoją grupą odbiorców, ale również odpowiadać na ich potrzeby.  Dodatkowo możemy wykorzystywać employee advocacy, czyli udział naszych pracowników w social mediach – reprezentujących firmę. W ten sposób tworzy się realny obraz marki, a także wzrasta poziom wiarygodności.

 

Programy lojalnościowe

 

Chyba każdy z nas miał chociaż raz w życiu kartę do CCC, albo Biedronki, gdzie tylko czekały indywidualne rabaty na wybrane produkty. Programy lojalnościowe mają zachęcić stałego klienta do dokonania ponownych zakupów, za pomocą dodatkowych punktów lub zniżek.

 

Newsletter

 

W wiadomościach, które swobodnie wysyłamy do grona naszych odbiorców, możemy zastosować „przypominajkę”, o porzuconych niedawno zakupach lub oglądanych produktach. Powracający klienci są zazwyczaj skuszeni atrakcyjną obniżką koszyka lub wybranym gratisem (po przekroczeniu wybranej kwoty zamówienia).

 

Customizacja produktów

 

Nic tak nie buduje dodatkowej więzi, jak możliwość edycji wybranego produktu danej marki przez klienta. Sklep Nike, czy firma Dell oferują możliwość customizacji swoich produktów (wygląd zewnętrzny obuwia lub możliowść skomponowania podzespołów do wybranego sprzętu komputerowego).

 

Chat bot

 

Niektórzy klienci odwiedzający naszą stronę, chcą uzyskać dane dotyczące produktu lub procesu realizacji zamówienia. Niekiedy nie mamy możliwości niezwłocznej odpowiedzi, dlatego w takim przypadku sprawdzi się cyfrowy asystent. Klienci nie tylko uzyskają odpowiedź na wybrane zagadnienie, ale również będą mogli skontaktować się z „ludzkim” konsultantem, który pomoże w bardziej wymagającej sprawie.

Jak zbudować więź - kilka porad

Kiedy wiemy gdzie można zastosować wybraną strategię, to musimy wiedzieć jak stworzyć skuteczny marketing relacji w oparciu o kilka ogólnych zasad. Istnieje wiele trików, które pozwolą na zbudowanie prawdziwej relacji i więzi pomiędzy marką, a klientem.

  • Spersonalizuj przekaz i pozwól poczuć mu, że jest wyjątkowy. Postaw na indywidualny przekaz (chociażby w mailach) lub stworzenie oferty zgodnej z zainteresowaniami odbiorcy.
  • Nie kończ kontaktu po zakończeniu transakcji. Zadbaj o opiekę posprzedażową. Wyślij maila z podziękowaniami za zakup. Możesz nagrodzić klienta małym rabatem.
  • Przedstawiaj otrzymane opinie i rekomendacje. Możesz pokusić się o publikacje opinii wystawionych przez klientów. Mogą to być zarówno recenzje z Facebooka lub z Google. Budujesz w ten sposób zaufanie. Z kolei na negatywne komentarze lub krytykę, staraj się odpowiadać merytorycznie.
  • Daj moc sprawczą. Branie pod uwagę zdanie klientów w przypadku marketingu relacji jest niezwykle istotne. Pozwalaj decydować lub mieć drobny wpływ na: reklamy lub personalizację produktów.

CRM - narzędzie marketingu partnerskiego

Działania skupiające się na obsłudze klienta, a także budowie relacji wymagają szczególnej uwagi i koncentracji. Jednym z kluczowych narzędzi, przydatnych do monitorowania poszczególnych działań i etapów jest: Customer Relationship Management. Taki program pozwala na dostęp do szczegółowych danych klientów, które ułatwiają targetowanie reklam. Dodatkowo ułatwia on pracę poszczególnym zespołom w firmie, gromadząc wszystkie dane w jednym miejscu.

 

CRM pozwala szybko reagować na potrzeby konsumentów, poprawiając przy tym obsługę klienta. Jest to istotny czynnik, który wpływa na długofalowe relacje z odbiorcą.

Podsumowanie

Wzajemne poznawanie się przez firmę i klienta może prowadzić do wysokiego współczynnika lojalności, a także zaufania przez odbiorców do konkretnej marki. Dział marketingu powinien wziąć pod lupę dotychczasowe działania i zastanowić się, czy w swojej strategii biznesowej stosuje założenia marketingu więzi.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.