Czym jest storytelling — definicja, przykłady i wskazówki

Obecnie wszędzie jesteśmy bombardowani reklamami, banerami, krótkimi spotami reklamowymi związanymi z danymi produktami lub usługami. Z biegiem czasu społeczeństwo uodporniło się na ich działanie i powstała tzw. “ślepota banerowa”. Dzisiaj, aby marka została zapamiętana, musi opowiadać historię, która zainteresuje odbiorcę. 

 

Technika narracja prowadzona podczas reklamy musi nieść ze sobą wartość i fabułę, aby przykuć uwagę i zostać zapamiętana. Metoda ta jest tytułowym storytellingiem. Jeśli chcesz wiedzieć: co to jest storytelling, jak działa, jakie ma zalety, a także chcesz zobaczyć udane kampanie z jego wykorzystaniem — zapraszam do zapoznania się z artykułem. 

Co to jest storytelling?

Storytelling w marketingu oznacza wykorzystanie opowiadania z określoną wartością, w celu dystrybucji treści sprzedażowych lub wizerunkowych. Ma on na celu wzbudzić w odbiorcach emocje, które sprawią, że potencjalny klient wróci do danej marki, albo będzie nią zainteresowany. 

 

Technika storytellingu sprawia, że marka staje się bardziej “ludzka” w odbiorze, a przy tym wyróżnia się na tle klasycznych, tradycyjnych reklam, które krzyczą z daleka “kup X produkt!”. Marketing narracyjny buduje więź pomiędzy klientem a marką za pomocą angażującej historii o produkcie lub usłudze. Jest prawdziwą sztuką, która potrafi przynieść spore rezultaty po przeprowadzonej kampanii marketingowej. 

 

Storytelling musi zostać odpowiednio przygotowany poprzez analizę i opracowanie zachowań odbiorców, a następnie utworzeniu angażującej historii, która będzie niosła za sobą: problem i wyzwanie, sporą dawkę emocji, nasz produkt, który rozwiąże napotkane przeszkody, a na końcu pojawi się morał. 

 

Przemyślana fabuła i opowieść jest w stanie być strzałem w dziesiątkę przy budowaniu wizerunku marki. 

Jak stworzyć opowieść dla naszej marki?

Marketing historii nie może być oderwany od rzeczywistych ustaleń, czy wymyślony. Jest to spore wyzwanie dla wielu marketerów, natomiast storytelling opowieści, jeśli tylko zostanie dobrze przygotowany pod względem analizy otoczenia, odbiorców, a także wartości marki i ustalonych celów — jest do zrealizowania. 

 

Za każdym oferowanym produktem, powinna stać historia skoncentrowana na bieżących problemach i zagwozdka klienta. Ważnym elementem jest to, aby osoba oglądająca lub czytająca naszą fabułę — identyfikowała się z niąŻadna historia nie ma gotowego i uniwersalnego szablonu dla każdej marki. Istnieją jednak wskazówki, które można wziąć pod uwagę w procesie twórczym. 

 

Kilka kroków do udanego storytellingu

 

  • Główny bohater — Twój klient, który pragnie czegoś (nie konkretnie produktu czy usługi, a rozwiązania problemu lub ma marzenie np. związane z hobby). 

 

  • Napotkany problem — przeszkoda, która spotyka głównego bohatera i wydaje się nie do przeskoczenia.

 

  • Postać drugoplanowa — firma, tutaj można włączyć element marki, która również będzie odgrywała swoją rolę w fabule. Ma coś, co może pokonać napotkane przeszkody. 

 

  • Stworzony plan działania — rozwiązanie, jakie może otrzymać główny bohater. Nie może to być bezpośrednia reklama, a raczej rozbudowany, powolny proces. Musi on pokazać, co zyska klient, jeśli podejmie działania związane z oferowaną przez markę pomocą. 

 

  • Autentyczność — historia musi być oparta na życiu i wyzwaniach klientów. Fabuła nie może zawierać w sobie elementów, które mają się nijak do grupy docelowej. 

 

  • Wezwanie do działania — kup, sprawdź, przekonaj się. W tym miejscu jest czas, aby zaprosić odbiorców do działania i zapoznania się z ofertą, jaką oferuję marka. 

 

  • Morał i emocje — przekaz, jaki będzie wynikał z przedstawionej historii. 

 

Dlaczego warto stosować marketing narracyjny w firmie?

Opowieść potrafi się sprzedać, a także zbudować pewien wizerunek firmy w oczach grupy docelowej. Swój sukces zawdzięcza tym, że nie jest jawną i bezpośrednią reklamą, a może stanowić wartość dodaną i rozrywkę dla odbiorców. Pozwala też na wywarcie pewnego wpływu na zachowania zakupowe klientów. 

 

Zalety storytellingu 

 

  • wywołanie wezwania do działania i sprzyja korzystnym decyzjom zakupowym u klientów, 

 

  • długoterminowe zapamiętanie marki i jej historii przez odbiorców, 

 

  • możliwość wykorzystania i udostępnienia treści w social mediach — Facebook, Instagram czy YouTube (gwarantuje to szeroki zasięg), 

 

  • budowanie autentyczności wizerunku i działań firmy, 

 

  • brak wywierania nacisku u klientów na zakup towarów i usług

 

  • wywołanie określonych emocji i zachowań u odbiorców po przeprowadzonej kampanii marketingowej. 

 

Polskie przykłady wykorzystania storytellingu

IKEA (2019) – “Pierwszy obiad z rodzicami”
DANIO (2010) – “Dobrze mieć Danio w lodówce” 
ALLEGRO (2017) – “To czego szukasz może być blisko…”

Podsumowanie

Storytelling może mieć niebywałą moc działania i przyczynić się do wielu sukcesów wizerunkowych lub sprzedażowych firmy. Należy jednak pamiętać, aby proces składał się ze schematu: problem — pomysł — rozwiązanie. Reklama opowieści jest znacznie lepiej odbierana przez klientów niż ta tradycyjna. Może stanowić dla grupy społeczeństwa inspirację i wartość. Warto korzystać z urozmaiceń w kampaniach marketingowych. 

 

Storytelling można stosować  w content marketingu,  social mediach, a także przy realizowaniu kampanii mailowych. Jeśli potrzebujesz wsparcia i wskazówek, zapraszam do kontaktu i bezpłatnej 30 minutowej konsultacji.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.