Jak prowadzić działania marketingowe w czasie wysokiej inflacji?

wykresy statystyk marketingowych

Wraz z upływem kolejnych miesięcy i rosnącej inflacji, nasze portfele coraz bardziej szczupleją, dlatego staramy się oglądać każdą złotówkę przy zakupach lub inwestycjach. Obecnie każde nasze działanie reklamowe, wiąże się z optymalizacją kosztów. Marketingowcy starają się bacznie obserwować sytuację i stosować adekwatne działania, jednak nie zawsze ma to pozytywny efekt. Jeśli chcesz wiedzieć jak poradzić sobie z sytuacją, w której wysoka inflacja zjada Twój budżet, to zapraszam do dalszego czytania.

Jak dokonujemy zakupów wraz ze wzrostem inflacji?

W ostatnim czasie prasa, radio czy telewizja podają miesięczną procentową wartość inflacji, która nie brzmi optymistycznie. Według GUS – w październiku 2022 roku inflacja CPI w Polsce wyniosła 17,9 proc. Oznacza to, że każdy wydany grosz jest dla nas na wagę złota.

 

Najbardziej obciążającym nasze portfele segmentem, jest żywność, paliwo i media. Według badań Payback Opinion Poll – społeczeństwo szuka furtek do oszczędzania w postaci rezygnacji z rozrywki (kino, teatr czy wyjścia do restauracji), ograniczenie podróży samochodem, na rzecz komunikacji miejskiej, czy wyborze tańszych zamienników przy codziennych zakupach. Dla marketingowców istotną informacją jest, że konsumenci w pierwszej kolejności są w stanie zrezygnować z codziennych, powszednich zakupów typu tańszy chleb lub mleko, niż z dóbr “luksusowych” np. abonament na Netfilxa. Działania marketingowców zatem powinny być skupione wokół nadawania dodatkowej wartości produktom lub usługom.


Jak dokonujemy zakupy? Odpowiedzialnie i rozważnie. Planowanie z wyprzedzeniem, wyłapywanie atrakcyjnych okazji czy porównywanie cen tego samego produktu – to tylko część z przykładowych zachowań. Konsumenci zwracają także większą uwagę na bezpieczeństwo. Oznacza to, że dodatkowo punktują te firmy, które nie wiążą się długoterminowymi umowami, dają okresy próbne, rezygnują z kar umownych itp.

Kampanie reklamowe pod lupą recesji

Według danych Nielsen Ad Intel, rynek reklamowy w Stanach Zjednoczonych zmniejszył się o 7%. Oznacza to, że na przestrzeni miesięcy działy marketingowe doznały cięć kosztów. W pierwszej kolejności powinniśmy wziąć pod uwagę fakt, że obecnie przeznaczone 5000 złotych na promocję, nie jest już tą samą kwotą jak w ubiegłych latach. Na myśl przychodzi pomysł, aby starać się ograniczać inwestowanie w działania promocyjne, ponieważ klientów nie stać na zakupy, zatem nas nie stać na dalsze działania. Jest to spory błąd.

 

Stojąc w miejscu lub niwelując jakiekolwiek działania, zamykamy sobie furtkę na dalsze prosperowanie działu marketingowego, a w tym promocji czy rozreklamowania produktów lub usług. Musimy nauczyć się dostosowywać do panujących warunków rynkowych. Pocieszającym faktem jest to, iż historia recesji mówi, że kończy się ona zazwyczaj w pierwszym roku (ok 75%) lub czas jej trwania ogranicza się do ok. 2 kwartałów.

Jakie działania w czasach inflacji musimy wprowadzić do strategii marketingowej?

Pamiętajmy, że całkowite cięcie kosztów i ograniczenie budżetu do minimum, nie jest długotrwałym rozwiązaniem. Na ten moment, należałoby przeznaczyć inwestycje na kanały, które przynoszą większe zasięgi, a także zyski. Digital marketing wymaga jednak utrzymywania pewnych zasad, aby w dalszym ciągu prosperować na wysokich obrotach.

 

Sprawdź do kogo kierujesz swoje komunikaty

Nie ma nic gorszego, kiedy nie mamy dokładnie doprecyzowanej strategii, która jest szyta na miarę pod naszą grupę docelową. Sprawdź, czy wszystkie opracowane działania są tożsame z założeniami, do jakich klientów chcemy docierać z przekazem. Warto zadbać o stworzenie persony, aby następnie reklamy docierały do właściwych odbiorców. Zadbaj o problemy, zmartwienia swoich klientów. Przedstaw w jaki sposób Twój produkt lub usługa, jest w stanie spełnić ich oczekiwania.

 

Bądź na bieżąco z aktualnościami i wydarzeniami

Sprawdzaj na bieżąco wiadomości ekonomiczne i ogólnokrajowe. Jeśli Twoja firma działa na rynku lokalnym, zadbaj o to, aby marketing internetowy skupiał się w wybranym regionie. Działając ogólnokrajowo lub międzynarodowo, bierz pod uwagę wszystkie czynniki, które mogą mieć wpływ na działanie Twojego przedsiębiorstwa. Wiadomości zawsze pobieraj ze sprawdzonych źródeł i nie daj się wciągać w populistyczne hasła lub „straszaki”. Obiektywizm, racjonalizm i bieżące działania, to klucz do sukcesu.

 

Stawiaj na realne cele w swoich kampaniach

Ważne jest to, aby cele Twojej firmy były wyznaczone w sposób realny do osiągnięcia. Biorąc pod uwagę wzrost stóp procentowych na polskim rynku, które przekładają się na diametralne wyszczuplenie budżetu – w tym wypadku mierz zamiary na siły. Aby ustalić konkretny cel, musisz odpowiedzieć na następujące pytania: jakie są Twoje cele biznesowe, jakie są Twoje kluczowe wskaźniki pomiaru i efektów oraz kim i jacy są Twoi kluczowi klienci, jako grupa docelowa. Kluczowymi wskaźnikami do pomiarów swoich działań mogą być klienci, przychody, konwersja czy czas zwrotu za wdrożone kampanie reklamowe.

 

Ustal priorytety w wydatkach i wykorzystuj bezpłatne narzędzia

W niepewnych czasach, stawiaj na pewne media i działania o jak najwyższym wskaźniku ROI. Tylko w ten sposób będziesz mógł inwestować wraz z oczekiwaniem na zysk i efekty. Dodatkowo w dobie Internetu, mamy dostęp do szerokiego wachlarza bezpłatnych narzędzi, które będziemy mogli w pełni wykorzystywać do swoich działaniach w reklamie i social mediach. Przykładem mogą być: Pixabay, Canva, Slack, Arkusze Google, Google Analytics czy Google Tag Manager.

Podsumowanie

Jak widzisz, życie w czasach malejącego wzrostu gospodarczego nie jest proste. Kluczem do efektywnego działania jest dobrze opracowana strategia, która składa się na wiele czynników. Dbanie o to, aby stawiać priorytety, wykorzystywać dostępne zasoby, odpowiadać na potrzeby klientów czy wreszcie ustalać realne cele, są obecnie niezbędnym elementem układanki. Należy również pamiętać, że dobrze opracowane działania marketingowe to inwestycja z odroczonym zwrotem, a nie koszt. To, że inne firmy tną koszty w obszarze marketingu to dobry moment, abyśmy my dokręcali śrubę w obrębie działań strategicznych, wizerunkowych i digitalowych

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.