Jak zwiększyć zasięgi na instagramie – praktyczne porady

Obecnie Instagram ma prawie 2 miliardy aktywnych użytkowników w ciągu każdego miesiąca, a codziennie angażuje prawie 500 milionów osób. Ogromne liczby prawda? Już od pewnego czasu obserwujemy wzrost wartości IG w marketingu internetowym. Platforma stała się niezbędnym narzędziem dla niemalże każdego marketingowca. Praktycznie połowa użytkowników Instagrama obserwuje profile marek, a liczba ta będzie tylko rosnąć. Warto zatem, skupić się na zwiększaniu zasięgów na Instagramie, aby pozyskać nowych obserwatorów, którzy – na czym nam najbardziej zależy, zmienią się docelowo w klientów marki.

Algorytm Instagrama

Jak go rozgryźć, aby efektywnie zwiększyć zasięg na Instagramie? Nie oszukujmy się. Jeszcze kilka lat temu, budowanie pozycji marki oraz strategii marketingowej na IG było stosunkowo łatwe. To dlatego, że portal działał nieco inaczej. Wyświetlał treści użytkowników chronologicznie. Wystarczyło jedynie znaleźć dogodny czas na publikowanie postów oraz tworzyć ciekawe angażujące wpisy, aby powiększyć społeczność na swoim koncie. Jednak z czasem Instagram, przeszedł szereg udoskonaleń. Notabene, ciągle wprowadza jakieś nowinki. Ciężko za tym nadążyć. Pewne jest jednak, że obecnie dużo ciężej o dobre zasięgi i dotarcie do swojej grupy docelowej.

Algorytm stale się zmienia, ponieważ stale zmienia się Instagram. Publikowane treści muszą dosłownie porwać użytkownika, aby zatrzymał się u nas na dłużej. Kontakt z odbiorcą to już nie tylko schludny feed i merytoryczne posty. To przede wszystkim treści ruchome. Story, rolki, IGTV oraz live’y.

Dlaczego zasięgi na Instagramie spadają?

Aktualnie wielu twórców obserwuje spadki zasięgu organicznego oraz spadki konwersji. Dzieje się tak dlatego, że obecny algorytm Instagrama wybiera treści, które same w sobie wykazują się, wysokim współczynnikiem zaangażowania i takie winduje na tablicach odbiorców. Jednak musimy pamiętać, że algorytm ani myśli się zmieniać na naszą korzyść. Jak zatem dostosować treści i jak zwiększyć zasięg postów na Instagramie?

Na początek, warto przestać sobie demonizować algorytm. Przyjrzeć mu się bliżej i oswoić z myślą, że jest. Okazać samemu sobie zrozumienie, że nie jestem nieomylny i czeka mnie nauka oraz wdrożenie nowych technik, które zapewnią lepszy odbiór mojej twórczości. Uzbroić się w cierpliwość.

 

Na co obecnie uwagę zwraca algorytm?

Przede wszystkim, na zainteresowanie odbiorców postem/ rolką. Im większe zaangażowanie w formie serduszek czy komentarzy, tym większa możliwość, że Instagram pokaże naszą twórczość, większemu gronu użytkowników platformy. Znaczenie ma również, tematyka postów, jakość, czy jest to nowa treść czy opublikowana już dawno temu. Czy temat zawiera się w aktualnych trendach czy mamy ustawienie lokalizacji, a także ile trwają nasze reelsy. Ponadto, ważne jest jak wiele interakcji z naszym kontem, mieli w ostatnim czasie użytkownicy, ich aktywność i preferencje oraz jakość i długość interakcji między odbiorcą a naszym kontem.

 

Zatem, jak zwiększyć zasięgi na Instagramie?

Co należy poprawić jeśli chcemy zwiększyć zasięgi na IG?

Jest kilka bardzo ważnych aspektów, bez których ciężko będzie nam zawalczyć o lesze zasięgi naszego konta. Przede wszystkim, warto zadbać o wygląd naszego profilu i wartościowy kontent, który przyciągnie uwagę. W zależności od specyfiki marki, trzeba wstawiać posty czy rolki, które będą użyteczne dla naszych odbiorców. Dlatego, przygotowałam dla Was kilka punktów, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę, jeśli chcemy zwiększyć zasięgi na Instagramie.

 

Wygląd profilu

Jak Cię widzą tak Cię piszą. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Zadbaj zatem o schludny wygląd swojego konta. Przejrzysty i przemyślany feed to bardzo ważny aspekt. Jak również kolorystyka, jakość, dobra obróbka oraz sam wydźwięk zdjęcia czy grafiki. Ciągle w trendach jest tworzenie feedu w jednej, spójnej kolorystyce czy stylu. O tym warto pamiętać.

 

Treść postów

Nie możemy o niej zapomnieć. Tak naprawdę, to jedna z ważniejszych części Instagramowego świata. Pod ładną grafiką, musi kryć się przekaz. Ciekawy post, który zainteresuje naszą społeczność. Może to być, krótki merytoryczny tekst z przekierowaniem do story, lub też dłuższy wpis zakończony „call to action” – czyli pytaniem angażującym czytającego. Na końcu posta możemy również zachęcić do polecenia lub udostępnienia dalej naszej pracy. To świetny sposób na promowanie treści organicznie.

 

Hashtagi

Ciągle gorący temat. Pod postem na IG, można dodać maksymalnie 30 hashtagów. Ale czy aż tyle ich potrzebujemy? Obecnie – niekoniecznie. Bowiem, mamy tak wiele milionowych i miliardowych #, że oznaczanie nimi naszych postów, mija się z celem. W natłoku innych postów, zmieniających się co sekundę zapewne i tak nie zostanie zauważony. Zdecydowanie lepiej skupić się na mniejszej ilości, ale lepiej opisujących nasz post, profil czy markę. Obecnie uważa się, że wystarczy dodać maksymalnie 15- 20 # do posta. Jeszcze mniej, algorytm Instagrama wymaga w przypadku rolek, 5-10 to wystarczająca liczba. Warto też, prowadząc markę w Polsce i chcąc dotrzeć z produktem do polskich odbiorców używać w większości polskich hashtagów. To zdecydowanie ułatwi dotarcie do grupy docelowej.

 

Regularność

Odbiorcy lubią regularność. Warto pamiętać, że często wręcz czekają na nasze posty. Nie musisz dodawać treści codziennie, ale dobrze ustalić sobie płynny harmonogram publikacji w SM. Na początku metodą prób i błędów, ponieważ musisz poznać najlepsze dni tygodnia oraz pory na dodawanie treści, ale warto wypracować sobie własna strategię komunikacji. Śledź statystyki swojego profilu. Z nich dowiesz się, kiedy odnotowano największa aktywność w na Twoim koncie.

 

Interakcje

Czyli relacje z innymi użytkownikami Instagrama. Tak naprawdę, będąc użytkownikami mediów społecznościowych, cały czas jesteśmy w jakiś sposób monitorowani. Sztuczna inteligencja IG, zna każdy nasz ruch. Wie zarówno, komu lajkujemy posty, wystawiamy komentarze, czy też z kim piszemy prywatne wiadomości. Dlatego, warto być widocznym i aktywnym na innych kontach oraz zawierać Instagramowe znajomości. Jest to zazwyczaj obustronna korzyść. Instagram uznaje, że im więcej masz interakcji z daną osobą, tym częściej tej osobie wyświetlą się Twoje treści. Relacje z innymi użytkownikami są zatem bardzo ważne.

 

Instastories

Mimo że znika po 24 h, to jest to bardzo ciekawa, popularna i angażująca forma prezentacji treści. Można używać go do przekazywania contentu, na który nie do końca jest przestrzeń na naszym feedzie. Często, wrzuca się tam również materiały opatrzone linkiem do konkretnej podstrony w celu łatwiejszego przekierowania użytkownika do miejsca docelowego. W instatstory zamieszcza się też luźne lifestylowe treści, np zdjęcia lunchu czy filmiki z wycieczek. Warto tutaj również dodawać ankiety, odpowiadać na pytania czy zamieszczać wzmianki na temat marki lub innego profilu, a także, tworzyć angażujące zabawy dla obserwujących. Wszystko zależny od Twojego pomysłu na zagospodarowanie tej przestrzeni. Naprawdę warto!

 

Reels

Rolki ostatnimi miesiącami świecą prawdziwe triumfy na Instagramie. To one zawojowały instagramowe profile w 2022 roku. Najnowsza funkcja, która bardzo przypomina TikToka, ma nawet własna zakładkę na naszych profilach. Jako oddzielny kanał publikacji treści na instagramie, może pojawiać się w Explore. Dzięki temu, dociera do osób, które jeszcze nie znają profilu naszej marki. Nagrywając rolki mamy ogromne pole do popisu. Możemy nagrywać krótkie lub dłuższe filmiki, śmieszne lub merytoryczne i bardzo zręcznie dopasować treści do swojego konta. W Relsach możemy używać muzyki, filtrów, ciekawych przejść, zwalniać lub przyspieszać tempo. Jest to forma, która jest ciągle udoskonalana i co rusz dochodzą nowe opcje. Ponadto to bardzo świeża forma przekazu i interakcji z odbiorcami. Obecnie wysoko w algorytmie instagrama i warto wykorzystać ten potencjał.

 

Przedstaw i pokazuj siebie

Mimo że niewiele osób to lubi, to bardzo lubią to nasi odbiorcy. Oni chcą wiedzieć, kto zajmuje się marką, profilem i treściami które oglądają, czytają, w które są zaangażowani. Niezależnie czy prowadzisz profil firmowy czy konto osobiste, warto pokazać się światu, przyjemniej raz na jakiś czas. Regularne bycie na profilu w dowolnej formie, jest bardzo owocne dla biznesu. Nie chodzi tutaj o pokazywanie swojego życia codziennego (chyba że akurat takie konto prowadzisz) ale o życie i działanie twojej marki. Bardzo popularne i chętnie wykorzystywane do tego są relacje instastories lub rolki. Możesz tworzyć treści np. z eventów, targów, usług branżowych. Ma to ogromny wpływ na zaufanie klienta do Twojej marki.

 

Lokalizacja / Promocja / Współprace

Ponadto ważne jest korzystanie z geolokalizacji. Często użytkownicy nie szukają po Hashtagach a właśnie po lokalizacji. Tym samym, pozwala nam ona zwiększyć zasięg na Instagramie. Warto też zwrócić uwagę na posty które wygenerowały najwyższy wskaźnik zaangażowania i wypromować je przy pomocy Instagram Ads! To pomoże dotrzeć do odbiorców na których najbardziej Ci zależy, czyli Twojej grupy docelowej. Ponadto taki post będzie wyżej pozycjonowany na tablicach Twoich obserwujących. Możesz też wejść we współpracę z influencerami. Warto wiedzieć, że za najbardziej godnych zaufania uważani są tzw. Mikroinfluencerzy. Obserwującym, dużo łatwiej utożsamić się z taką osobą, niż milionowymi gwiazdami instagrama. Influencerzy pomogą dotrzeć do nowych odbiorców, pokazać produkt w użyciu w ciekawy i schludny sposób, podnieść świadomość marki oraz uwierzytelnić produkt lub usługę.

 

Instagram

Czego absolutnie nie wolno robić?

Nigdy, pod żadnym pozorem, nie kupuj fejkowych, like’ów, komentarzy i followersów. Chwilowa uciecha kilkuset lub kilku tysięcy reakcji czy użytkowników więcej, pryśnie jak bańka mydlana. Zasięgi poleca w dół, bo takie konta docelowo, zupełnie nie są zainteresowane wspieraniem naszego biznesu. Nie są też zainteresowani kupnem naszych produktów ani długofalowym zaangażowaniem na naszym koncie. Są nierentowni. Nie wydawaj również setek tysięcy na reklamę. Nie oznacza to wcale bezpośredniego przełożenia na liczbę nowych, zaangażowanych obserwujących. Warto skorzystać z opcji reklamy z głową. Koniecznie stwórz, swoja docelowa grupę odbiorców w oparciu o płeć, kraj, województwo, miasto czy wiek i do niej kieruj reklamy.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.