Jakie kanały komunikacji online warto wdrożyć do działań marketingowych Twojej firmy?

Jak wiadomo, Internet posiada szerokie spektrum dotarcia do jak największej ilości potencjalnych klientów oraz odbiorców – Facebook, YouTube, e-mailing, TikTok,  Ads Google i wiele innych. W zasadzie reklama lub komunikacja w sieci należy do jednej z najbardziej elastycznych form dotarcia. Już przy niewielkim budżecie, firma jest w stanie pozyskać nowe leady. Należy jednak wziąć pod lupę te kanały, które będą zazębiały się z naszą branżą i specyfikacją rynkową lub będą spójne z odgórnie przygotowaną strategią biznesową. Jeśli chcesz poznać rodzaje i formy dotarcia, a także, na co zwracać szczególną uwagę – zapraszam do przeczytania artykułu.

Czym jest kanał komunikacji marketingowej online?

 

Zanim poznasz możliwości, jakie Twoja firma może wykorzystać w strategii reklamowej i wszelkich kampaniach ofertowych – warto omówić podstawową definicję komunikacji online. 

 

Kanały komunikacji internetowej, to inaczej środki przekazu określonych informacji i komunikatów dla odbiorców w strefie online. Dzięki nim, marki komunikują się ze swoimi potencjalnymi klientami i nawiązują interakcję. Proces ten bierze pod uwagę nadawcę, odbiorców, nośnik przekazu i informację. 

 

Kanały komunikacji są niezbędnym elementem, jeśli marka chce zaistnieć na rynku i stać się rozpoznawalnym podmiotem. Dodatkowo może stanowić idealne rozwiązanie dla poprawy wizerunku lub budowania zaangażowanej społeczności. Niezbędnym elementem będzie jednak opracowanie strategii komunikacji, która będzie stanowić doskonały plan działania.

 

Jakie kanały komunikacji internetowej można wykorzystać?

 

Formularz kontaktowy 

 

Stanowi podstawowy element na stronie www na którą trafia nasz potencjalny klient. Służy głównie do nawiązywania kontaktu pomiędzy odbiorcą a firmą bez konieczności otwierania skrzynki mailowej. Warto, aby formularz był dobrze widoczny, a także składał się z niezbędnych elementów:  imię, adres e-mail, tytuł i pole tekstowe. Obecnie większość firm na swoich stronach Internetowych posiada ten rodzaj kanału komunikacyjnego. Gwarantuje on możliwość kontaktu z osobą, która jest już zainteresowana naszym wachlarzem usług i produktów. 

 

Profil Firmy w Google

 

Jeśli kiedykolwiek poszukiwałeś określonej firmy na mapach Google lub w wyszukiwarce, zapewne zauważyłeś, że posiada ona wizytówkę z podstawowymi informacjami: adres, godziny i dni otwarcia, specjalizacja, logo firmy,  udogodnienia dla klientów, aktualności, a także zdjęcia oraz dane kontaktowe. 

 

W przypadku wybranego kanału przedsiębiorstwo otrzymuje dostęp do:

 

  • statystyk i liczby wyświetleń danej wizytówki,  
  • możliwość aktualizacji danych oraz zamieszczania istotnych wpisów, 
  • możliwość odpowiedzi na wystawione opinie przez klientów, 
  • dostęp do czatu. 

 

Warto stworzyć profil oparty na wizytówce, ponieważ ułatwia to proces, w którym odbiorca poszukuje firmy z konkretnej branży, a chce otrzymać niezbędne informacje na jej temat. 

 

Media społecznościowe 

 

Aktualnie jest to jedna z najpopularniejszych możliwości interakcji i formy przekazu komunikatów. Do social mediów możemy zaliczyć: Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube czy TikTok. Tutaj działania marketingowe bardziej skupiają się na obszarze wizerunkowym niż na klasycznej sprzedaży. 

 

Social media pozwalają na budowanie pozytywnego wizerunku, utrwalenie go w świadomości konsumentów, a także tworzenie zaangażowanej społeczności wokół marki. Ważną uwagą jest to, że wybór danego portalu w dużej mierze zależy od branży i działalności danego przedsiębiorstwa. 

 

Należy pamiętać, iż treści muszą być dostosowane do rodzaju portalu. Coś, co zostało opublikowane na LinkedInie, nie zawsze sprawdzi się na Instagramie i na odwrót. Dlatego też, zanim podejmiemy określone działania, najlepiej jest zapoznać się ze specyfiką danej platformy, a następnie ustalić realny cel i plan. 

 

Media społecznościowe mają to do siebie, że jest zwiększona interakcja pomiędzy użytkownikami, głównie poprzez: polubienia, komentarze i liczbę udostępnień. Istotnym działaniem jest to, aby być na bieżąco z głosem odbiorców, w związku z czym należy aktywnie udzielać się w przestrzeni Internetowej, a także reagować na otrzymane komentarze. 

 

Newsletter

 

Z roku na rok przybiera na sile i potencjale kolejny nośnik komunikacji, jakim jest newsletter. Coraz więcej odbiorców docenia otrzymanie wiadomości (informacja sprzedażowa, indywidualny rabat, przypomnienie o zakupach czy promocje) na własną skrzynkę mailową. 

 

Za pośrednictwem newslettera, możemy stworzyć szytą na miarę kampanię marketingową, która będzie idealnym rozwiązaniem do budowania zaangażowania i lojalności konsumentów. Warto wziąć pod uwagę możliwość wysyłania darmowych materiałów, informacji edukacyjnych, linków do indywidualnej oferty sprzedażowe czy ograniczonych ilościowo kodów rabatowych. 

 

Należy wziąć pod uwagę fakt, aby wysyłane treści nie stanowiły wyłącznie nachalnej reklamy, która niezwłocznie trafi do kosza. Kampanie mailowe mają to do siebie, że można nieustannie śledzić ilość wysłanych maili oraz wskaźnik open rate. 

 

Gdzie można stworzyć kampanię newsletterową:

 

  • wtyczka do WordPressa, 
  • Mailerlite, 
  • Freshmail. 

 

Strona www i blog

 

Jeśli chcemy, aby klient dowiedział się jak najwięcej na temat naszej działalności, a także oferowanych usługach i produktach, cenach, adresie, danych kontaktowych – to strona internetowa jest podstawą. 

 

Przy tworzeniu strony online, należy zamieścić powyższe informacje, dodając jednocześnie niezbędną grafikę, logo, a także misję, cel firmy, aktualności czy inne ważne komunikaty. Dobrym rozwiązaniem do komunikacji, może być podłączenie chatbota, który będzie pośrednikiem w procesie komunikacyjnym. 

 

Dodatkowo do naszej strony możemy podłączyć pixel i wtyczkę z czatem Facebook, zapewniając wielokanałowość oraz umożliwienie szybkiej interakcji pomiędzy uczestnikami konwersacji. 

 

Stworzenie bloga gwarantuje zamieszczanie wpisów, które będą stanowić źródło informacji i edukacji dla użytkowników. Dodatkowo może generować ruch wokół witryny, napędzając liczbę odwiedzin na stronie. Dzięki wysokiej jakości zamieszczanych artykułów, liczba odbiorców może być wysoka, a w związku z czym może wzrosnąć zaangażowanie społeczności poprzez czynne śledzenie wpisów. 

Podsumowanie

Jak widzisz, możliwości komunikacji online jest wiele. Należy wziąć pod uwagę specyfikę każdego z wybranych kanałów, a następnie opracować plan działania, który będzie realizował postawione cele biznesowe. W obecnych czasach komunikacja jest istotnym elementem każdego planu marketingowego. Marki, które pozostają bierne w tej sprawie, nie mogą liczyć na szeroki rozgłos oraz rozpoznawalność. Jeśli poszukujesz rozwiązań dla firmy, która chce skupić się na kanałach komunikacji, a następnie ustalić wszelkie kampanie strategiczne, to zapraszam do kontaktu lub do bezpłatnej 30-minutowej konsultacji.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.