Marka własna – jak ją stworzyć?

Z pewnością niejednokrotnie zwróciłeś uwagę na produkty stojące na półce z mniej znanym logiem, szatą graficzną oraz hasłem reklamowym. Nierzadko są one tańszą alternatywą dla tych powszechnych, znanych marek. Jednak zaskakujące jest to, że te zamienniki należą do koncernów, które są liderami na rynku np. FMCG. Dlaczego tak jest oraz jakie korzyści może przynieść marka własna dla przedsiębiorstwa?

Czym jest marka własna?

Marki własne, to nic innego jak produkty, które są produkowane i dostarczane na zlecenie dla konkretnego podmiotu handlowego. Nie należą one do standardowych i topowych produktów producenta. Pierwotnym założeniem jest to, aby stanowiły one tańszą alternatywę dla konsumentów. Obecnie nie tracą znacząco na jakości. Własne marki możemy spotkać w dyskontach, które na co dzień odwiedzamy. 

Stopniowa amplituda popularności

amplituda

Produkty z sektora private label nieustannie, ale stopniowo ewoluują. Znaczny wzrost został odnotowany podczas wybuchu pandemii COVID-19 w 2019 roku. Według raportu IRi, Private Labels, Hiding in Plain Sight, marki własne odnotowały gwałtowny wzrost o 11,3 proc w porównaniu do 2017 roku. 

 

Spadek nastąpił jednak w 2021 roku, gdzie sprzedaż private label spadła o 1,3 proc. Jak sugeruje IRi, wzrost może nastąpić już w tym roku ze względu na szalejącą pandemię, która uszczupla portfele konsumentów.

Kategorie jakościowe, czyli niekoniecznie słaba jakość

Wcześniej wspominaliśmy o tym, że pierwotnym założeniem marek własnych była “tańsza alternatywa”. Wyróżniamy jednak trzy kategorie: 

 

  • Economy — niskie jakościowo, ale tanie produkty przeznaczone dla konsumentów kierujących się głównie niską ceną. 
  • Standard — zbliżone jakościowo produkty do topowych marek, tutaj konsumenci kierują się przekonaniem, że otrzymują jakość w dobrej cenie. 
  • Premium —  produkty, które są produkowane dla konkretnych punktów handlowych w ograniczonej ilości. Cenowo nie różnią się od topowych marek. Czasem się zdarza, że ze względu na ograniczenie — ich cena przewyższa “oryginał”. 

Jak stworzyć własną markę?

Obecnie założenie marki osobistej dla swoich produktów nie jest trudnym zadaniem. Wiele firm produkujących towar oferuje daną możliwość, zapewniając sobie przy tym stały dochód.  Na sam początek zaleca się przeanalizowanie dlaczego, po co oraz w jaki sposób pomoże nam marka własna produktów. Poszukajmy również możliwości oraz furtek w potrzebach klientów —  co tak naprawdę chcemy im dać i jaki to rozwiąże problem. Kiedy będziemy mieć świadomość, można zacząć poszukiwać “niewidocznego” producenta. 

Firma produkująca zadba o prawidłowy proces wytwarzania towaru, a my będziemy mogli skupić się na działaniach promocyjnych.

Do promocji i sprzedaży towaru, warto posłużyć się social mediami, które pozwolą na rozwinięcie świadomości i przedstawienie konsumentom nowego produktu. 

Jakie korzyści płyną z marek własnych?

Zacznijmy od korzyści ekonomicznych. Kupując produkty marki własnej w ilościach hurtowej, otrzymujesz towar w atrakcyjnej cenie, dodatkowo sprzedając go po cenie X, masz znacznie większą marżę.  Budowa prestiżu i lojalności marki to są zdecydowanie ciekawe aspekty, które firma powinna wziąć pod uwagę przy wprowadzaniu danego towaru. Znana marka zapewni efekt halo przy mniej znanym produkcie. Z automatu zostanie przeniesiony poziom zaufania na drugi, no name’owy towar. Zdarzy się również, że klient specjalnie będzie odwiedzał dany punkt handlowy, w poszukiwaniu tego konkretnego produktu.

 

Nowe możliwości i rozbudowa sieci handlowej, to kolejne z korzyści, jakie się płyną z założenia własnych marek. Dana sieć ma pod kontrolą dystrybucję i sprzedaż poprzez manipulację cenową. Dodatkowo na uwagę zasługują znacząco niższe koszty promocyjne produktów (nawiązanie do efektu halo). Start w kanale sprzedaży B2B pozwoli na długofalowe i wysoko ilościowe zaopatrzenie zainteresowanych sklepów, galerii lub hurtowni. Z czasem może iść w kierunku solidnie zbudowanej marki, która zyskała znaczną popularność w danym sektorze.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.