Monitoring Social Media

Ludzie w mediach społecznościowych, ciągle piszą, wzmiankują, komentują. Jeśli Twoja firma jest aktywnie obecna na kanałach społecznościowych, to zapewne,  ktoś teraz o Tobie mówi! Chcesz być zawsze na bieżąco i wiedzieć jak piszą i co piszą na temat Twojej marki? Od tego właśnie jest monitoring social media. W świecie biznesów online, monitorowanie działań to wręcz ” game changer”. Internet daje nam ogrom możliwości, dotarcia do odbiorcy. Podobnie klienci – wymieniają się spostrzeżeniami, komentują, oceniają w sieci. W świecie online, monitoring Social Mediów to sprawa niezbędna!

Czym jest Monitoring Social Media?

Monitorowanie Social Media jest w obecnych czasach turbo ważnym aspektem prowadzenia biznesu internetowego. Warto również zauważyć, że proces ten w dobie cyfryzacji i licznych narzędzi, jest dużo łatwiejszy niż jeszcze kilka lat temu. Narzędzia które pomagają nam monitorować internet, umożliwiają na bieżąco śledzić, co mówi się o naszej marce w internecie. Dobrze jest wiedzieć. Nie zgadywać, nie domyślać się, tylko wiedzieć. Gdzie, kto i jak wspomina naszą markę. Monitoring opiera się przede wszystkim na danych. A wszystko co publikujemy w internecie może zostać przeanalizowane.

Monitoring Social Media, to śledzenie wybranych słów kluczowych na kanałach społecznościowych. Choć coraz częściej zdarza się, że wychodzi on poza najpopularniejsze serwisy. A śledząc wzmianki o naszej firmie na stronach internetowych, forach dyskusyjnych czy blogach, to już monitoring internetu.

Narzędzia monitorujące social media, pozwalają nam na bieżąco śledzić wspomnienia o naszej firmie. Analiza taka, może być ilościowa, ale również jakościowa. Obecnie ludzie chwalą się, żalą, polecają – robią w internecie dosłownie wszystko. W swoich wywodach wspominają markę, produkt lub usługę, dzięki czemu, jesteśmy w stanie szybko i dokładnie to wychwycić. Warto pamiętać, że monitoring trzeba prowadzić stale. Warto trzymać rękę na pulsie.

 

Jak działa ten cały monitoring?

 

Mimo, że wyrażenie, może kojarzyć nam się negatywnie, to jest to proces w pełni bezpieczny i legalny. Istnieją przecież specjalne narzędzia do monitoringu, które działają zgodnie z przepisami RODO, a cześć z nich posiada też certyfikat Facebooka, potwierdzający działanie zgodne z kryteriami i zasadami funkcjonowania serwisu. Sam monitoring, działa trochę na podobieństwo botów. Po wpisaniu słowa kluczowego, program uruchamia się i przeszukuje portale, aby znaleźć wzmianki o naszej firmie.

Warto pamiętać o prawidłowym wpisaniu słów kluczowych, aby bot jak najlepiej poradził sobie z zadaniem. Ponadto programy gromadzą wyniki swoich wyszukiwań, które możemy później filtrować i sprawdzać według swojego uznania oraz zarządzać wzmiankami o naszej marce w internecie. Oznacza to tyle, że jeśli ktoś wyraża się niepochlebnie na nasz temat, możemy taką znalezioną wzmiankę usunąć. Ważnym aspektem jest też analizowanie danych. Pozwala nam na wyciągniecie wniosków z naszych internetowych poczynań i ewentualne dostosowanie lub poprawę niektórych aspektów.

 

Na co wpływa monitorowanie marki w social mediach?

 

Monitorowanie marki w internecie pozwala na sprawdzenie gdzie najwięcej wzmiankują o Tobie odbiorcy, kim oni są, czego potrzebują, a tym samym, gdzie zainwestować czas i pieniądze. Po drugie, dzięki narzędziom do monitoringu, możesz kontrolować opinie o Twoich produktach czy usługach. Skupiając się na tym co użytkownicy mówią, możesz dostosować reklamy, dopasować przekaz lub zmienić strategię promocji czy pozycjonowania.

Może okaże się, że warto pokusić się o współprace z influencerem, który w danej grupie docelowej ma ogromny posłuch? Ponadto warto śledzić konkurencję, oraz wszelkie podobne produkty które są na rynku. Przecież dobrze mieć widzę na temat tego, jak dobre są produkty konkurencji oraz czy konkurencja wychodzi na przeciw wymaganiom konsumentów. Cała ta wiedza działa na korzyść Twojej firmy.

 

8 Korzyści zastosowania Social Media Monitoringu.

 

  1.  Obserwacja komunikacji Twojej marki tu i teraz. Bardzo ważne jest aby być na bieżąco z tym co dzieje się w czasie rzeczywistym.
  1.  Natychmiastowa reakcja na komentarze dotyczące Twojej marki, pomoże zapobiec katastrofie wizerunkowej. Dzięki monitorowaniu wzmianek na temat firmy, możemy zapobiec rozprzestrzenianiu się niekorzystnych informacji oraz dotrzeć do miejsc w których taka sytuacja wystąpiła. Bardzo pomocne są w tym przypadku, błyskawiczne powiadomienia informujące o wzmiankach na nasz temat.
  1.  Wpływ na zwiększenie świadomości marki. To zdecydowanie jedna z najważniejszych korzyści płynących z monitorowania SM. Budowanie relacji ze społecznością, to w obecnych czasach bardzo ważny aspekt działalności w sieci. Nie ważne czy Twoja marka dopiero rozkręca się na rynku, czy jest na nim już wiele lat. Śledź co o Tobie mówią, rób tak by mówili dobrze i docieraj do miejsc gdzie jeszcze o Tobie nie słyszano.
  1.  Za tym idzie wspomniany już wcześniej przez mnie monitoring konkurencji. Może wydawać się to śmieszne lub nieetyczne, ale jest to ważny element Twoje strategi marketingowej. Gdyby nie monitoring, skąd wiedziałabyś jakie produkty proponują odbiorcom Twoi konkurenci, w jakich cenach mieści się ich oferta, oraz jak komunikują się ze swoimi odbiorcami? Śledź, analizuj i wyciągaj wnioski. Możesz porównać swoje działania do działań konkurencji i uczynić swoja ofertę ciekawsza i atrakcyjniejsza dla odbiorcy.
  1.  Nowe perspektywy rozwoju dla Twojej marki. Zdecydowanie warto posiadać wiedzę na temat popularnych trendów i insightów. Dzięki temu, możesz odświeżyć i lepiej dopasować ofertę pod oczekiwania użytkowników, a także wpłynąć na postrzeganie w oczach odbiorców – jako lojalnego i godnego zaufania.
  1. Sprzedaż, a bardziej konkretnie wsparcie sprzedaży w mediach społecznościowych. Pod postami na instagramie lub na facebookowych grupach, często widywane są pytania o dany przedmiot, opinię o nim lub prośba o polecanie jakiejś usługi itd. Warto wyjść na przeciw, odpisać na taki komentarz, proponując pomoc, a tym samym prezentując ofertę swojej marki.
  1. Wcześniej wspominałam też o wejściu we współprace z influencerem. To naprawdę świetny pomysł, jeśli tylko dobrze dobierzesz influencera do potrzeb swojej marki. Osoba publiczna która wpasuje się w idee firmy i zaprezentuje produkt na swoich mediach społecznościowych jako polecenie, to świetny sposób na reklamę i rozpromowanie marki.
  1. Ponadto, dobrze wiedzieć, że monitoring kanałów Social Media, może dostarczyć wielu ważnych danych marketingowych, które pozwolą ocenić jakie efekty przyniosły kampanie marketingowe stworzone w firmie.

Słowo na koniec

Monitoring Mediów Społecznościowych, to poparty danymi, dokładny „raport” na temat zachowań i preferencji konsumentów. Dobrze ustawiony i stale kontrolowany pozwala na świadome i konsekwentne budowanie swojej marki w social mediach. Możliwość śledzenia w czasie rzeczywistym wszelkich wzmianek na temat firmy w mediach społecznościowy, daje nam szanse na szybka reakcję w razie problemów. Na tej bazie można stale ulepszać swoja ofertę i być ciągle atrakcyjnym dla konsumenta.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.