Monitorowanie efektów kampanii marketingowej online

kampania reklamowa, tablice kanban

Aby kampania marketingowa online, była skuteczna, tak jak w przypadku każdej kampanii, trzeba zacząć od wyznaczenia celów jakie chcemy osiągnąć. Pamiętajmy o tym, jak duże budżety przeznaczamy na kampanie oraz ich monitorowanie. Zależy nam zatem, aby zaplanowane akcje zwróciły się, a najlepiej aby przynosiły zyski i spełniały zamierzone cele biznesowe. Dlatego też, trzeba pamiętać, aby śledzić, analizować i optymalizować nasze działania w sieci. Pewnie znasz powiedzenie, że lepiej śpisz, jeśli mniej wiesz? Tutaj ta zasada nie ma prawa bytu! Jeśli chodzi o Twój biznes, to informacja jest najsilniejszą bronią. Informacja na temat własnej marki, prowadzonych kampanii, działalności w Internecie, klientów ale także konkurencji, daje Ci ogromną przewagę.

Dlaczego analizować działania marketingowe?

Bo informacja to potęga! Monitorowanie i analizowanie, a co za tym idzie wyciąganie odpowiednich wniosków i optymalizowanie kampanii, to klucz do sukcesu. Najgorszym błędem jest zupełny brak jakiegokolwiek sprawdzania efektywności naszych kampanii. Analiza to podstawa planowania.

 

Analizowanie – upraszczając, to również inwestycja w konkretne rozwiązania dla naszego biznesu. Tylko analizując, jesteśmy w stanie odpowiedzieć, co dokładnie przynosi nam korzyści a co nie. Z czego należy zrezygnować, a w co warto włożyć więcej serca i kapitału. Analizowanie przynosi wiele odpowiedzi. Wyciąganie wniosków przysłuży nam się, do oceny skuteczności naszych działań.

 

To właśnie dzięki analizowaniu, nie będziemy przepalać budżetu w nieskończoność, działać po omacku i domyślać się gdzie i jak coś ustawić. Dobra analiza pozwoli nam także wyliczyć, które kampanie przyniosły największy zwrot z inwestycji a które nadają się do optymalizacji lub zakończenia.

Jak mierzyć wyniki działań marketingowych?

Zwrot z inwestycji czyli ROI

 

ROI to skrót od  Return On Investment, czyli właśnie – zwrot z inwestycji. Jest jednym z najchętniej sprawdzanych wskaźników rentowności działań marketingowych. W tym przypadku, możemy policzyć, jak wyglądają zyski w porównaniu do zainwestowanych środków. Dzięki mierzeniu ROI możemy sprawdzać, które kampanie przynoszą nam najwięcej korzyści, a które stoją w miejscu. Na tej podstawie, jesteśmy w stanie zadecydować, które formy reklamy są dla nas najbardziej rentowne a które wychodzą zupełnie niekorzystnie. Obserwacja tego wskaźnika, pozwala nam monitorować działania marketingowe, oraz na bieżąco sprawdzać, czy przekładają się one dla naszej firmy na realne zyski. Warto zaznaczyć, że ROI stosuje się głównie do sprawdzania tych działań, w których celem konwersji jest sprzedaż.

 

Jak obliczyć ROI?

Oto wzór:

((przychód ze sprzedaży – koszt całkowity) / inwestycja) x 100%

 

Kluczowe wskaźniki efektywności czyli KPI

 

To drugi wskaźnik, na który powinniśmy zwrócić ogromną uwagę. Szczególnie jeśli chcemy analizować działania na bieżąco. KPI mierzą bowiem realizację zamierzonych celów, najczyściej krótkoterminowych, pojedynczych i wyselekcjonowanych, dobranych do założeń pod względem ważności dla naszej marki. Ideą kluczowych wskaźników efektywności, jest mierzenie skuteczności naszych działań marketingowych – szybko i skutecznie. Mierzenie KPI, może być również cenną informacją dla pracowników, na temat efektywności ich pracy. Dobrze dobrane wskaźniki, w istotny sposób wpływają na przeprowadzane kampanie reklamowe i wyniki naszego przedsiębiorstwa. Ponadto pozwalają nam kontrolować poszczególne elementy strategii marketingowej oraz podejmować w oparciu o pozyskane i przeanalizowane dane –  decyzje biznesowe.

 

Punktem wyjścia do określenia KPI dla swojej firmy powinien być cel strategiczny. Na cel strategiczny marki, powinno składać się kilka celów operacyjnych, czyli właśnie naszych wskaźników KPI. Jakie zatem KPI, możemy stosować / mierzyć? Oczywiście to jest zmienne w zależności od branży naszej marki. Najczęściej jednak są to:

 

  • Zakup w sklepie internetowym
  • Wrzucenie produktów do koszyka
  • Pobranie e-booka
  • Zapis na newsletter
  • Pobranie kodu rabatowego
  • Open Rate – np. otwarcie maila
  • Ruch na stronie
  • Pobranie cennika
  • Wypełnienie formularza kontaktowego
  • CTR – współczynnik klikalności
  • CPC – koszt za kliknięcie w reklamę

To tylko przykładowe KPI. Kluczowych wskaźników efektywności może być znaczne więcej. Ważne aby dobrze dobrać KPI dla swojej marki. Część z nich, może odpowiadać bezpośrednio celowi jaki obraliśmy, a część z nich może być związana z branżą lub specyfika działania naszej firmy.

 

Dobrze, aby wskaźniki które wybierzemy, były konkretne (Specific), mierzalne (Measurable), osiągalne (Achievable), ważne (Relavant) i określone w czasie (Time – bound).

 

Nawiązuję tutaj do koncepcji SMART, dobrze znanej i chętnie wykorzystywanej w marketingu i biznesie.

Narzędzia marketingowe. Dlaczego warto z nich korzystać?

Działania marketingowe pełnią istotna rolę, zarówno w pozyskiwaniu klientów jak i całym procesie sprzedażowym. Bez wątpienia, wszelkie dane gromadzone i przetwarzane podczas kampanii, są niezbędne do optymalizacji działań. Dlatego też, tak ważne jest ich mierzenie. Może wydawać się to skomplikowane i trudne, ale jest zupełnie na odwrót.

 

Ogromny rozwój zaplecza technologicznego, spowodował, że dzisiaj praktycznie każdy z nas, ma dostęp do szerokiego wachlarza narzędzi potrzebnych do monitorowania postępów realizacji kampanii. Co bardzo ważne, obecnie na rynku dostępne są narzędzia, którymi można zmierzyć praktycznie wszystko. Za pomocą odpowiednich narzędzi marketingowych, możemy nie tylko monitorować wyniki kampanii, ale też optymalizować dotychczasowe działania a nawet prognozować wyniki kampanii.

 

Ogromnym plusem stosowania tychże narzędzi, jest oszczędność czasu i pieniędzy. Gdyby nie one, najpewniej musielibyśmy mieć w firmie dodatkową osobę, lub nawet kilka osób zbierających i analizujących dane w standardowy sposób. Dziś już nikt nie może sobie na to pozwolić.

Jakie są najbardziej znane i najczęściej wykorzystywane narzędzia do analizy marketingu?

  • Google Analitics – wejścia na stronę, źródło ruchu, liczba unikalnych użytkowników, zaangażowanie odbiorców itd.
  • Google Ads – promowanie w Google, audyty kampanii, statystyki, planner słów kluczowych.
  • Google Trends – najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę frazy.
  • Google Serch Console – content marketing,  analiza SEO, identyfikacja kanibalizacji treści.
  • Brand24 – monitoring swojej marki w internecie.
  • Senuto – narzędzie SEO, optymalizacja, monitoring treści.
  • SemStorm – monitoring fraz kluczowych dla działalności, audyt własny i konkurencji.
  • BuzzSumo – analiza content marketingu, informacje z mediów społecznościowych, monitorowanie marki i konkurencji.
  • SoTrender – monitoring i analiza social media marketingu.
  • SalesManago – wsparcie sprzedaży i marketingu, raporty, przygotowanie testów, automatyzacja niektórych działań marketingowych.

Zakończenie

Jak widzicie, efektywność działań marketingowych, nie zależy tylko od strategii, ale również od dobrego i rzetelnego monitorowania wyników kampanii. Samo korzystanie z narzędzi wiele nie wnosi, ale już analiza i wykorzystanie wyników, może zdecydowane podnieść poziom Waszych marketingowych poczynań. Bardzo ważne jest wychwytywanie niedziałających aspektów, optymalizacja lub rezygnacja z nierentownych działań. Wprowadzanie zmian na bieżąco, analiza statystyk i wskaźników, pozwolą na skuteczne prowadzenie kampanii marketingowych.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.