Czym jest strategia biznesowa i dlaczego warto ją mieć?

Biurko z książkami

W świecie biznesu strategia biznesowa jest niezwykle kluczowym czynnikiem przy tworzeniu szytego na miarę sukcesu. Świat biznesu jest polem bitewnym, w którym tylko nieliczni będą mogli odnosić sukcesy, a to wszystko dzięki dobrze opracowanej taktyce. Każde z przedsiębiorstw posiada wyznaczone cele, które w dłuższej perspektywie są w stanie przynieść spore efekty — pod warunkiem dobrze opracowanego planu. 

Co to jest strategia biznesowa?

Z pewnością nieraz słysząc ten termin, miałeś przed oczami stos dokumentów lub zagraconą tablicę korkową z różnymi papierami, które stanowiły nadmiar informacji, przyprawiając o ból głowy niejednego przedsiębiorcę. 

Strategia to nic innego jak dokument stanowiący plan działania firmy. Zawiera priorytety, cele, kluczowe decyzje oraz działania przedsiębiorstwa. W dużym uproszczeniu, pozwala na wyznaczanie konkretnych kierunków, które zaowocują w dłuższej perspektywie. Dodatkowo stanowi scenariusz i plan podejmowanych działań w strukturze organizacyjnej. 

Reatywny biznes strategia biznesowa

Jakie są elementy dobrej strategii dla przedsiębiorstwa?

Strategia firmowa składa się z kilku istotnych kroków, dzięki którym możesz określić jasne wartości, priorytety, słabe i mocne strony, szanse oraz zagrożenia. Nie zapominając przy tym, aby nie skupiać się wyłącznie na osiągnięciu wyników, a poznając wszelkie aspiracje dla przedsiębiorstwa, które będą zasadniczym prądem w działaniach.

Zidentyfikuj wartości swojej firmy 

Na pierwszy ogień odpowiedz sobie na następujące pytania: 

 

  • Z jakimi wartościami identyfikujesz swoją firmę?
  • Co jest ważniejsze dla Twojej firmy, wyniki czy określone idee? 
  • W jakim miejscu jest obecnie Twoje przedsiębiorstwo? 
  • W jakim kierunku firma zmierza na rynku biznesowym? 
  • Jaki jest główny wyróżnik firmy na tle konkurencji?

Dzięki nim oszacujesz jakimi wartościami kieruje się Twoje przedsiębiorstwo, a także dzięki temu połączysz plan strategii firmy z ideą. 

 

Dokonaj obiektywnej samooceny firmy

Doskonałym narzędziem do mierzenia i badania możliwości jest analiza SWOT. Z pewnością warto spojrzeć na czynniki na następujące czynniki: mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia dla firmy. 

 

Określ i poznaj segment rynku na którym działasz 

Pamiętaj o tym, że rynek i jego konsumenci kreują rzeczywistość, w jakiej działasz. Ważnym elementem strategii jest określenie grupy docelowej poprzez stworzenie persony, która będzie wytrychem do osiągnięcia celu. Dodatkowo przy tworzeniu persony lub badaniu rynkowego —  przeanalizuj insight konsumenta: chcę -> ponieważ -> ale -> rozwiązanie. 

 

Zwróć również uwagę na to, w jaki sposób Twoi konkurenci wyróżniają się na rynku. Czy mają coś, co przyciąga konsumentów? 

 

Wyznacz jasne cele 

Skorzystaj ze znanej metody wyznaczania celów, jakim jest metoda SMART. Zakłada ona, że cel osiągnie sukces pod warunkiem, że jest: 

 

  • Skoncentrowany — jasno przedstaw swój cel
  • Mierzalny — określ wskaźniki do mierzenia postępu
  • Atrakcyjny — podejmij się ambitnych wyzwań
  • Realny —  zadbaj o realność celu, sprawdź, czy zasoby są w stanie go zrealizować
  • Terminowy —  wyznacz perspektywę czasową 

 

Planuj, mierz i działaj 

Kiedy określisz już najważniejsze aspekty firmy, możesz podjąć się realizacji stworzenia planu na podstawie ustalonych zasady. Pamiętaj o tym, aby dokładnie dobrać grupę zadań do możliwości zespołu pracowników. Dodatkowo określ, czy dane założenia i działania mają perspektywę krótkoterminową czy długoterminową. 

 

Nie zapomnij o wybraniu narzędzi pomiarowych, które będą Twoim przyjacielem w mierzeniu wyników oraz założeń, jakie ustalisz na samym początku. 

Dlaczego warto mieć strategię?

Strategia rozwoju firmy wpływa na prosperowanie przedsiębiorstwa, ale daje również koło ratunkowe, które w razie potrzeby możesz wykorzystać. Dodatkowo poszerza horyzonty, nadając nowe i realne spojrzenie na funkcjonowanie organizacji. Nie zapominaj również o konkurencji, która toczy batalię z pozostałymi przedsiębiorstwami, ścigając się łeb w łeb o przychylność rynku.

Przykłady strategii

Idealnym i wzorowym przykładem udanej strategii biznesowej jest firma motoryzacyjna Toyota.

 

Po II wojnie światowej japoński rynek był niezwykle poturbowany pod względem finansowym. W głowie kierownictwa zrodził się pomysł, aby obserwować amerykańskich gigantów, a następnie po wszelkich analizach wprowadzać coraz lepsze usprawnienia. Dzięki analizie rynku oraz wypracowanym procedurom produkcyjnym Toyota zaczęła stopniowo podbijać rynek amerykański. 

 

Dzięki Toyocie zrodził się Lean management. 

 

Kolejnym przykładem jest firma Ikea, której zalążkiem sukcesu i rozwoju była dokładna penetracja rynku oraz cen. Założyciel Ingvar Kamprad preferował zrównoważone ceny, dające możliwość większej ekspansji rynku oraz konkurencyjności. Poszukiwał zatem rozwiązań biznesowych opierających się na długoterminowej współpracy z dostawcami, jednocześnie zapewniając klientom atrakcyjne ceny produktów. 

 

Dobra passa nie trwała jednak zbyt długo, gdyż ekspansja na rynek amerykański, uświadomiła założycielowi Ikei, że nie tylko żelazne, twarde zasady są rozwiązaniem, ale również strategia elastyczności i równowagi.  Rynek amerykański był zdecydowanie bardziej wymagający pod względem nakładów finansowych, zatem strategia firmy musiała ulec innowacyjnym i adaptującym rozwiązaniom, zachowując przy tym jednak własne postulaty.

Podsumowanie

Strategia biznesowa dla firmy jest prawdziwą mapą, która stopniowo doprowadza przedsiębiorstwo do upragnionego skarbu, jakim jest osiągnięcie zamierzonych celów. Sama w sobie strategia nie zagwarantuje sukcesu, jednak będzie ona przewodnikiem po nieoświetlonej drodze biznesu. Warto pamiętać, że przygotowanie i systematyczność potrafią w dużym stopniu ułatwić sukces.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.