Top 10 trendów w strategiach marketingowych na 2023 rok

Początek 2022 roku przyniósł rewolucję w strategiach marketingowych w przestrzeni internetowej. Mogliśmy zauważyć znaczący wzrost promocji firm poprzez Tik Toka, który podbił rynek kilku sekundowymi filmikami. Dodatkowo rynek NFT, kryptowalut oraz metaverse w dalszym ciągu kontynuowały swój rozmach. W tym artykule znajdziesz propozycję trendów, które zostaną z nami lub pojawią się w 2023 roku.

Zestawienie trendów w social marketingu

Krótkie nagrania dalej będą na fali

W związku z tym, że short video stało się jednym ze skuteczniejszych form komunikacji marketingowej, na dodatek niezwykle efektywnej – pozostanie z nami na dłużej. Większość firm skupi się na rozwijaniu tego kanału w świecie social mediów. Według raportu Hubspot, aż 90 % marketerów, korzystających z krótkich video, zwiększy swoje inwestycje lub utrzyma je w 2023 roku. Z kolei 21 % marketerów będzie chciało wykorzystać tę formę po raz pierwszy w firmowych social mediach.

 

(Źródło: www.blog.hubspot.com)

Influencer marketing dalej w czołówce efektywnych działań

 

Pomimo upływu czasu, influencer marketing dalej znajduje się w czołówce efektywnych działań oraz trendów w strategii komunikacji marki i wszelkich działań promocyjnych. Ok 89% marketerów inwestuje w wybraną strategię marketingową. Influencer marketing stał się popularny zwłaszcza wśród młodego pokolenia, obserwującego obecnych celebrytów, sportowców, tiktokerów i nie tylko.

 

Warto dodać, że nie każdą markę stać na reklamę u osób posiadających kilka milionów obserwujących, dlatego ok 56% marketerów inwestuje w reklamę i promocję u mikroinfluencerów. Posiadają oni znacznie mniejsze grono obserwujących, tworząc kameralny nastrój, ale dzięki temu ich społeczność jest zaangażowana oraz trafiająca w konkretną niszę, jaką firma może wybrać.

 

Komunikacja w DM na social mediach

 

Media społecznościowe służą nie tylko do budowania wizerunku, ale stają się również miejscem obsługi klienta. Coraz więcej marek decyduje się na wykorzystanie tego kanału, jako kolejnej ścieżki do komunikacji z odbiorcą. Jest to stosunkowo nowy trend. Szacuje się, że już ok 29% marketerów korzysta z tego typu rozwiązań.

 

Jaki jest powód? Nasze społeczeństwo zaczyna coraz częściej doceniać szybką obsługę, która jest na wyciągnięcie ręki. Prowadząc konta firmowe, niejednokrotnie spotykamy się z tym, że odbiorcy zwracają się do nas  w wiadomości prywatnej z zapytaniem o produkt lub zgłaszają problemy.

 

Według badań z Hubspot:  1 na 5 osób z pokolenia Z i 25% milenialsów kontaktowało się z firmą w sprawach obsługi klienta w ciągu ostatnich trzech miesięcy. 

 

Wzrost wartości i idei w działaniach firm

 

Ponad 30% marketerów prowadzi kampanie marketingowe z wykorzystaniem głównych idei i wartości marek. Decydują się na humanizację marki, aby zbliżyć ją do potencjalnych odbiorców. Nowe pokolenia chcą, aby firmy przedstawiały swoje stanowisko w ważnych dla nich kwestiach takich jak: sprawiedliwość rasowa, ruchy LGTB+ oraz zmiany klimatu czy nierówności płciowe.

 

Dodatkowo silny nacisk kładzie się na  standaryzację ruchów związanych z przeciwdziałaniem wykorzystywania taniej siły roboczej dla dużych koncernów (przykład marek odzieżowych). Młode pokolenia mówią stanowcze NIE dla niehumanitarnych rozwiązań.

 

Trend w 2023 roku jest jasny: etyka i odpowiedzialność społeczna stanowią jedne z najważniejszych filarów.

 

Responsywność i optymalizacja mobilna będą standardem

 

W czasach, gdzie smartfony zawładnęły naszym życiem codziennym w komunikacji, edukacji czy życiu zawodowym – nieodłącznym elementem staje się optymalizacja stron pod kątem urządzeń mobilnych. Obecnie ponad połowa z nas korzysta z telefonów, a niektórzy zdecydowanie częściej decydują się na przeglądanie internetu za pomocą kompaktowych urządzeń.

 

Obserwujący rynek marketerzy, zaczynają coraz mocniej inwestować w mobilne strony internetowe, a dodatkowo skupiają się na działaniach SEO. Szacuje się, że 33% globalnych marketerów prowadzi inwestycje w tym kierunku, nazywając to skutecznymi działaniami.

 

Social media stają się miejscem do zakupów

 

Z każdym rokiem możemy zauważyć, że duże marki – takie jak: Facebook, Instagram, czy nawet Tik Tok wprowadzają nowe rozwiązania dotyczące dokonywania zakupów na platformie.

 

Zmiana ta może mieć znaczący wpływ na nawyki zakupowe konsumentów. Szacuje się, że ponad połowa pokolenia Z decyduje się na zakupy za pomocą social mediów. Jest to ciekawe zjawisko, biorąc pod uwagę, że jeszcze kilka lat wcześniej, platformy były miejscem wyłącznie do nawiązywania kontaktów lub budowania swojego wizerunku w sieci.

 

Wirtualna rzeczywistość powoli wchodzi na salony

 

W ostatnich latach działania skupiające się na VR zyskiwały na popularności, ale biorąc pod uwagę cenę sprzętu – nie stały się standardem wśród odbiorców. Obecnie jednak aplikacje oparte na VR pojawiają się regularnie, tworząc przy tym rozwijający się trend. Szacowana liczba użytkowników wirtualnej rzeczywistości może stanowić 25% w 2023 roku.

 

VR staje się narzędziem do poznawania nowych doświadczeń, które wyróżniają się dynamiką oraz nowoczesnością. Warto wziąć pod lupę VR oraz wchodzące technologie ze względu na zwiększające się zainteresowanie, a także możliwości, jakie oferuje odbiorcom – prezentacja zastosowania produktów.

 

Marketing w odpowiedzi na recesje

 

W związku z niepewnymi czasami, wielu przedsiębiorców decyduje się na cięcie kosztów na płaszczyźnie podjętych strategii reklamowych z zakresu mediów społecznościowych i nie tylko. Jest to rozwiązanie krótkoterminowe, które na dłuższą metę będą stanowiły przeszkodę w pozyskiwaniu nowych konsumentów lub utrzymaniu obecnych.

 

Szacuje się, że w czasach nadchodzącej recesji, marki będą (lub powinny) skupiać się w dalszym ciągu na pozycjonowaniu, SEO, tworzeniu dobrze opracowanego contentu oraz stałego kontaktu z klientem.

 

Koszty ponownego rozpoczęcia działań skupiających się na pozycjonowaniu, mogą przekroczyć budżet – dlatego nie warto rezygnować, a jedynie zmniejszyć nakład. Kontakt z klientem w postaci regularnych wpisów dotyczących zmian oraz ciekawostek na temat firmy może przynieść korzyści, które nie wymagają dużych nakładów finansowych.

 

Wyszukiwanie głosowe dla SEO

 

Niektórzy marketerzy badają wyszukiwanie głosowe, dla działań skupiających się na optymalizacji wyszukiwarek. Zapewne większość z nas zna asystentów, którzy odpowiadają na krótkie pytania: „Google jaka jest pogoda w Warszawie?” lub „Gdzie znajdę sushi w najbliższej okolicy?”.

 

Z upływem czasu można zauważać, że przytoczone pytania stają się coraz bardziej szczegółowe i spersonalizowane. Jest to trop w kierunku rozwoju na 2023 rok w trendach marketingowych.

 

Dzięki poznaniu konstrukcji pytań zadawanych przez klientów, marki mogą reagować oraz edytować informacje zawarte na ich stronach internetowych lub innych nośnikach, które są w stanie udzielić niezbędnych informacji dla odbiorców.

 

Transmisje na żywo

 

Na rynku e-commerce od kilku lat istnieje trend polegający na prezentowaniu towaru poprzez transmisje na żywo. W Polsce funkcjonuje on od stosunkowo niedawna. Live sprzedażowy został zapoczątkowany i spopularyzowany w krajach azjatyckich, gdzie zyski ze sprzedaży potrafiły przynieść olbrzymi zysk.

 

Transmisje sprzedażowe stają się umocnionym trendem ze względu na interaktywność, a także bieżący kontakt z klientem. W czasie nagrania konsumenci mogą na bieżąco zadawać pytania odnośnie produktu lub nawet dokonywać zakupów!

 

Dodatkowo marka decydująca się na sprzedaż w kanałach social media – budzi zaufanie oraz lojalność wśród odbiorców.

 

Podsumowanie

Trendy na 2023 rok nieustannie klarują swój obraz w działaniach marketingowych. Wiele z wymienionych trendów miało swój początek i wzrost w 2021 i 2022 roku, natomiast nadal pozostaną z nami na kolejny rok. Wszystkie wymienione działania nie zapewnią gwarancji sukcesu, natomiast warto śledzić najnowsze trendy i nowinki, aby poznawać potrzeby i pragnienia konsumentów.

 

Uwaga od edytora: publikacja została opublikowana w grudniu 2022 roku. Treść będzie aktualizowana na bieżąco.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.