Współpraca z influencerem – na co zwrócić uwagę?

Influencer marketing, na dobre zadomowił się już w Polsce. Obserwujemy coraz większy popyt na tego typu usługi. Marki doskonale zdają sobie poprawę, że to świetny sposób na rozgłos i promocję oraz dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów.

Kto to w ogóle jest Influencer?

Influencer to osoba, która ma duży wpływ na innych. Dokładniej – mająca wpływ na opinie czy decyzje osób, dla których jest wzorem, lub z którymi tworzy pewne, określone relacje. Najczęściej silnie oddziałuje na osoby, które w pewnych kwestiach utożsamiają się z nim. Influencer to niejako lider lub też przywódca swojej grupy obserwujących czy subskrybentów. Bardzo często influncerem zostaje ekspert w danej dziedzinie. Ale tak naprawdę, może nim zostać każdy.

 

Obecnie wśród influencerów, mamy zarówno nagrywające krótkie filmiki nastolatki, jak kosmetologów, dietetyków czy nawet prawników. Istnieją też influencerzy którzy są osobami publicznymi i mają oni ogromną strefę wpływów. Są to miedzy innymi aktorzy, sportowcy, celebryci. Influencerzy działają w praktycznie każdych mediach społecznościowy.

 

Jednak najchętniej wykorzystywane w influencer marketingu są: YouTube, Facebook, Instagram czy TikTok.

Na czym polega influencer marketing?

Jest to promowanie, polecanie i wystawianie pozytywnych opinii w mediach społecznościowych przez influencerów. Czyli innymi słowy, współpraca marki z influencerem, w kwestii promowania produktów lub usług.

 

Jednak w obecnych czasach nie brakuje samozwańczych influencerów i osób, które mówiąc kolokwialnie – kupują obserwujących, aby ich profil wyglądał dobrze. Bardzo ważne jest, aby firma która pragnie wejść w współprace z osobą publiczną, dokładnie przeprowadziła research influencerów, którzy wpasowują się w wizerunek marki ale także sprawdziła ich zasięgi. Influencer ma za zadanie wpływać na decyzje zakupowe naszych potencjalnych klientów, porywać za sobą tłumy. Mówiąc jeszcze prościej, chcemy by był naszą żywą reklamą i by dzięki niemu sprzedawać więcej.

 

Ważne jest, aby influencer nie był wybrany przypadkowo. Dobrze kiedy wpasowuje się w wizję i specyfikę marki. Jako że ma dużą zdolność do wpływania na konsumentów, warto by polecał produkty czy usługi w zgodnie z przedstawianymi przez siebie i markę wartościami. Świadczy to o jego wiarygodności.

 

Influencer, szczególnie kiedy jest specjalistą w danej dziedzinie, jest prawdziwym autorytetem dla swoich obserwujących.

Jakie są najważniejsze aspekty przy współpracy z influencerem?

Ilość followersów - czyli wielkość Influencera

Warto wiedzieć, że oprócz tzw. gwiazd, czyli milionowych influencerów, oraz makroinfluecerów, czyli osób które zgromadziły do pół miliona followersów na swoich kontach, mamy również influencerów średniego stopnia (do 500 tys. obserwujących), a także mikro- i nanoinfluecerów.

 

Ci ostatni, czyli mikro i nanoinfluencerzy, są często bagatelizowani przez duże marki o globalnym zasięgu. Natomiast świetnie sprawdzają się w dotarciu do wąskiej, ale zazwyczaj bardzo zaangażowanej i co najważniejsze, odpowiadającej marce, skonkretyzowanej społeczności, która liczy kilka lub kilkadziesiąt tysięcy osób. To oznacza reklamę i pozyskanie zaufania potencjalnych klientów, którzy bardzo konkretnie mogą być zainteresowani naszym produktem lub usługą.

Zwróć uwagę na zasięgi

Oprócz liczby followersów, to bardzo istotna sprawa. Ponieważ, im większe zasięgi ma dany influencer, tym do większej grupy osób dociera jego przekaz. Warto poprosić influencera o dosłanie uśrednionych statystyk, jakie generuje jego twórczość na kanałach społecznościowych i sprawdzić które publikacje cieszyły się u niego największą popularnością.

 

Konieczne jest sprawdzenie, czy znaleziona przez nas do współpracy osoba, nie korzysta z botów lub nie dokupiła followersów. Warto zastosowywać do tego specjalne narzędzia, np. Social Blade.

Zaangażowanie obserwujących

To kolejny bardzo ważny element, na który warto zwrócić uwagę wybierając influencera do współpracy. Influencerzy którzy generują kaloryczny ruch na swoich kanałach, są na wagę złota. Pamiętaj, że obecnie można kupić również like’i pod zdjęciami i komentarze, a influencerzy coraz częściej dołączają do grup wsparcia, gdzie generują sztuczny ruch, z którego firmy nie mają żadnej korzyści.

 

Nie jest łatwo znaleźć odpowiednią osobę, ale z pewnością można to zrobić i jest to warte całego włożonego wysiłku. Ponieważ znacznie lepszym wyborem jest influencer z mniejszą liczbą obserwujących, który ma mniejsze zasięgi, ale jego grono jest zaangażowane i aktywnie reaguje na jego wpisy czy filmy, niż influencer o ogromnych zasięgach, a praktycznie zerowym zaangażowaniu odbiorców w stosunku do udostępnionej twórczości. Treści które publikuje powinny budzić zainteresowanie i predysponować do rozmów, komentarzy na dny temat oraz klikania w linki.

 

Zdecydowanie lepiej wejść w współprace z osobą która pozostaje w stałej interakcji ze swoimi obserwatorami. Taka współpraca prawdopodobnie przyniesie więcej klientów i wygeneruje biznesowi znaczne korzyści.

Swoboda realizacji działań przez influencera

Wiadomo, że wytyczne do współpracy, to rzecz nieodzowna i koniecznie potrzebna, ale nie zapominajmy o twórcy. Influencerzy tworzą najczęściej unikalne i niezależne treści, dlatego nie lubią zbyt nachalnego pilnowania ich podczas pracy. Zatem, najlepiej pozwolić wykazać się kreatywnością, z zaznaczeniem najważniejszych kwestii dla marki, produktu czy usługi.

 

Kontrolowanie każdego aspektu współpracy, może wpłynąć na negatywny odbiór twórczości przez obserwujących, ponieważ będzie nieautentyczny.

Autentyczność influencera

Odnosi się częściowo do poprzednich punktów, ale również do ilości sponsorowanych postów na jego social mediach. Pamiętajmy, że jeśli feed wypełniony jest reklamami niczym tablica ogłoszeniowa, wiarogodność takiej osoby jest praktycznie zerowa. Choć warto brać pod uwagę, kilka dziedzin, w których opinie czy recenzje to główny lub jedyny przekaz.

 

Autentyczność influencera to również jego wiarygodność. Jeśli w odstępie czasu, reklamuje dwa przeciwstawne produkty, powinna zaświecić nam się czerwona lampka.

Content i grupa docelowa

Zarówno jedno jak drugie powinno współgrać z wizerunkiem i wartościami marki. Chcąc promować wegańskie i ekologiczne produkty spożywcze, nie należy podejmować współpracy, z influencerem stołującym się na co dzień, w jednej ze znanych sieciówek fastfood, gdzie głównym składnikiem potraw, jest średnio wysmażona wołowina. Taka reklama nie będzie w żadnym stopniu wiarygodna!

 

Podobnie jest w przypadku kosmetyków, gdzie serum na przebarwienia reklamuje osoba z nieskazitelną cerą, bez choćby jednego piega. Takie współprace nie dostarczą nowych klientów, lub nie w takiej ilości jakiej byśmy sobie tego życzyli. Ponadto, może wręcz negatywnie wpłynąć na postrzeganie marki.

 

Idąc dalej, warto sprawdzić czy dany influencer zgromadził grupę obserwujących, która odpowiada naszej grupie docelowej. W przeciwnym razie, taka współpraca nie będzie dla nas rentowna.

 

Influencer marketing to bardzo skuteczna strategia reklamowa, ale musi być odpowiednio przygotowana, prowadzona i autentyczna. Tylko wtedy przekłada się na realne zyski.

Aspekty które warto ustalić przed współpracą z influencerem

  • Opis produktu, działań, wizje, wartości marki.
  • Punkty styku miedzy influencerem a firmą
  • Daty testów, przygotowania materiałów, publikacji.
  • Liczba, jakość i rodzaj publikacji.
  • Czasowy zakaz współpracy z konkurencją lub innymi brandami w tej samej publikacji.
  • Ramy czasowe utrzymania publikacji.
  • Forma rozliczenia i stawka za wykonane działania.

Podsumowanie

Współpraca z influencerami może przynieść firmie ogromne korzyści. Kiedy tylko jest dobrze przygotowana i autentyczna, może wygenerować ogromne zyski i rozpoznawalność marki w docelowych grupach odbiorców. Dobrze dopasowani influencerzy i określenie celów, to klucz do sukcesu kampanii. Pamiętaj również o tym, że nieodpowiednio stworzone persony klientów i influencerów oraz brak pomysłu na kampanie, nie wróżą sukcesu już na samym jej początku.

 

Warto zatem poświecić czas, na przygotowanie briefu i research osób do promowania produktów i usług według określających markę wartości.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.