Ważne dni dla marketingu w styczniu oraz działania na utrzymanie sprzedaży

Halloween, Black Friday, Andrzejki, a na koniec Mikołajki i Święta Bożego Narodzenia to w marketingu bardzo intensywny ale i owocny czas. Sklepy internetowe notują w tym okresie największe przychody w ciągu całego roku. Jednak, mimo że jest to dla właścicieli e-commerców czas żniw, to jest to też okres bardzo wytężonej pracy. Muszą zmagać się ze zwiększonymi wydatkami na reklamę, ścigać z konkurencją, oraz zaplanować wszystkie wysyłki tak, aby dotarły do klientów przed świętami.

 

Po tym gorącym okresie przychodzi jednak styczeń, który ma już zdecydowanie mniej do zaoferowania. Co więcej, styczeń weryfikuje lojalność klientów którzy pojawili się u nas w listopadzie lub grudniu. Jest to też miesiąc, w którym odnotowuje się najwięcej zwrotów towarów. Początek roku nie jest lekki dla firm. Można spodziewać się gorszych wyników finansowych niż w miesiącach poprzedzających. Prawdą jest, że działania na styczeń powinniśmy planować już na etapie planowania kampanii świątecznych. Z tego artykułu, dowiesz się jakie dni na początku roku warto zaplanować z marketingowego punktu widzenia, oraz jakie działania wdrożyć w styczniu aby jak najwięcej z niego wycisnąć.

Ważne dla marketingu dni w styczniu?

1 styczniaNowy Rok.

Dzień w którym sklepy stacjonarne są zamknięte, a większość ludzi nie pracuje. Właśnie dlatego, warto zaplanować noworoczną wyprzedaż z nawiązaniem do noworocznych postanowień. W przypadku sklepów ze zdrową żywnością, czy sklepów sportowych,takie promocje przyjmą się znakomicie. Jest to dobry dzień by ściągnąć klientów do sklepu internetowego.

 

6 stycznia – Święto Trzech Króli.

W tym roku przypada w piątek. Również jest dniem wolnym od pracy, zatem warto zaproponować w swoim sklepie darmową dostawę lub „królewski” rabat, a może nawet królewską promocje np. 3 w cenie 2. Wszystko co kojarzy się po królewsku, będzie mile widziane.

 

15 stycznia – Dzień Wikipedii.

Nie ma chyba osoby która nie słyszała, lub nie korzystała kiedykolwiek z tego popularnego serwisu wiedzowego. W nawiązaniu do tego święta, możemy pokusić się w e-commersie o promocję np. na wszystkie książki dotyczące danego gatunku lub tematyki.

 

16 stycznia – Blue Monday.

Czyli najbardziej depresyjny poniedziałek roku. Warto skorzystać z okazji i poprawić humor klientom! Może 16% rabat na produkty w e-sklepie lub darmowa dostawa? Zadbajcie by ten poniedziałek nie był smutny dla odwiedzających Wasz sklep!

 

21 stycznia Dzień Babci i 22 stycznia Dzień Dziadka.

Te dwa dni, to dopiero można marketingowo wykorzystać! Dwa najmilsze dni w roku, kiedy wnuczęta składają życzenia swoim ukochanym dziadkom, w wielu zakątkach świata. Niezależnie czy masz 5 czy 35 lat. Warto pokazać swoim najbliższym że o nich pamiętasz. Nieważne jaki kupimy prezent, taki upominek jest niezwykle ważny. Bombonierki, wino, sweterki, ciepłe papucie a może książka? Wszystko co może kojarzyć się z dziadkiem i babcią, można wpleść fajnie w kampanie marketingową. Rabat na wybrane produkty lub zestawy zawsze jest mile widziany przez kupujących.

 


24 stycznia – Światowy Dzień Środków Masowego Przekazu.

Nie wiem czy potraficie wyobrazić sobie choć jeden dzień, bez radia, telewizora, prasy lub internetu. Szeroko pojęte media, nadają treści na skale globalną. Dzięki nim, docierają do nas informacje z najdalszych zakątków świata. Obecnie media nabrały siły i rozmachu. Szczególnie dzięki internetowi, który staje się głównym źródłem wiedzy i pozyskiwania wszelkich informacji. To kolejny przykład dnia w styczniu, który można ciekawie wykorzystać, kiedy prowadzimy własny biznes w internecie.

 


28 stycznia – Międzynarodowy Dzień Klocków Lego.

Lego to narodowa duma Danii. Jak można lepiej spędzić ten dzień niż, na układaniu nowego zestawu? Jeśli prowadzisz sklep z zabawkami, koniecznie zadbaj o promocje w tym dniu, uwzględniając go w kampanii reklamowej. Przecież Lego to same korzyści dla dzieci. Dużo zabawy i pomysł na wspólnie sprzędzony czas z rodzicami, ale też rozwijanie wyobraźni i kreatywności, nauka kształtów i kolorów oraz nauka współpracy i komunikacji jeśli Lego układane jest w grupie.

 


29 stycznia – finał WOŚP.

Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, zagra jak co roku w niedziele 29 stycznia. W tym roku hasło brzmi „Chcemy wygrać z sepsą! Gramy dla wszystkich – małych i dużych!”. W tym dniu szczególnie ważne jest aby pomagać! Może jakiś % z zakupów tego dnia na Wielką Orkiestrę?

Jakie działania zaplanować na styczeń, aby utrzymać sprzedaż na zadowalającym poziomie?

Co prawda działania na styczeń powinniśmy planować dużo wcześniej. Najlepiej już na etapie planowania kampanii świątecznych. A to dla tego, że grudzień i cały około świąteczny marketing przynoszą nam najwyższe przychody w całym roku. Natomiast styczeń, to takie trochę zetkniecie się z rzeczywistością, po tym cudownym czasie. Napływają zwroty, klienci nie dopisują już tak jak w miesiącu poprzedzającym. Trzeba nastawić się na mniejsze zyski. Ale jeśli planujemy kampanie z głową i wszystkie marketingowe działania zaplanujemy z wyprzedzeniem, to jesteśmy w stanie utrzymać korzystny dla naszej firmy bilans zakupowy.

Monitoring zwracanych produktów

 

Po pierwsze warto nastawić się na napływ zwrotów. Spróbuj nie panikować a co więcej monitorować zwroty. A konkretnie sprawdzać przyczynę zwrotu. Pozwoli Ci to wyciągnąć naukę na przyszłość i lepiej zaplanować kolejne styczniowe kampanie. Warto załączyć do paczki lub w mailu formularz reklamacyjny na którym klient będzie mógł zaznaczyć bądź wpisać rzeczywisty powód zwrotu. Może będzie to tylko wymiana rozmiaru lub koloru na inny? Zdobędziesz w ten sposób wiedzę, która możesz potem przekuć w realne działanie.

 

Wietrzenie magazynów i promocje

 

W styczniu, warto też zorganizować tzw. „wietrzenie magazynów”. W ten sposób pozbędziesz się nadwyżki towarów, który zapewne pozostał Ci po okresie świątecznym. Mile widziane są wszelkiego rodzaju rabaty, promocje, wyprzedaże czy gratisowe produkty. W tym okresie dobrze sprzedają się również oferty połączone w zestawy, w obniżonych cenach.  Często spotykaną strategia marketingową jest % zniżka na zakup np. 3 produktu lub powyżej ceny X.

 

Postanowienia noworoczne

 

Podczas styczniowych kampanii dobrze jest nawiązać do postanowień noworocznych. Regularna siłownia, zdrowe odżywianie, lepsza logistyka pracy, odkładanie pieniędzy, to tylko cześć z często słyszanych noworocznych obietnic – składanych samym sobie. Jeśli twoja firma sprzedaje produkty lub usługi, które nawiązują lub mogą być pomocne w realizacji postanowień, to koniecznie zaplanuj ciekawe promocje na styczeń.

 

Remarketing

 

Styczeń weryfikuje też lojalność klientów, którzy pojawili się u nas w listopadzie i grudniu. Dla nas ważne jest, aby nie byli to klienci jednorazowi. Warto w tym okresie, szczególnie skupić się na remarketingu. Ale musi on być przemyślany i dopasowany do klientów. Zadbaj o to, by klientom którzy dokonali u Ciebie zakupu, wyświetlały się produkty dopasowane do jego potrzeb, natomiast osobom, które porzuciły koszyk, warto zaproponować zniżkę na dokończenie zakupów lub produkt dodatkowy, może nawet komplementarny z zawartością koszyka.

Słowo na koniec

Mimo, że styczeń nie należy do lekkich miesięcy w żadnej niemalże branży, to istnieje sporo sposobów jak rozruszać swój biznes w tym okresie. Począwszy od skrupulatnego zaplanowania działań z wyprzedzeniem, poprzez wykorzystanie ciekawych dni w styczniu na kampanie marketingowe, aż po działania, które można wykorzystać aby zapobiec przestojowi w swoim e-commerce. Warto też pamiętać, aby każda oferta czy promocja była dostosowana do potrzeb Twoich odbiorców.

Jeśli chcesz przedyskutować , w jaki sposób można wdrożyć powyższe wskazówki konkretnie w Twoim biznesie, umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację.